Jak začít v advokacii podle Petry Hučíkové a Jakuba Dohnala: Budujte si IT gramotnost, měkké dovednosti a otevřenou mysl

Zdroj: Arrows

„Právník budoucnosti nebude jen odborník na paragrafy, ale bude kombinovat právo, technologie a byznysovou orientaci. Naší úlohou bude nově vidět business daleko více komplexně,“ říkají Jakub Dohnal a Petra Hučíková z ARROWS, která se tento týden podílí na velké související konferenci MeetUp 2025 „Největší příležitosti vidím v oblastech, kde se právo potkává s technologiemi a regulací.“

Začínající právníci mívají obavy z nástupu umělé inteligence a změn, které to do advokacie přinese. Má podle vás ještě smysl začínat v advokacii?

Rozhodně ano. Advokacie se proměňuje, ale to z ní nedělá méně potřebnou profesi – naopak. Umělá inteligence zvládne velké množství rutinní práce, což právníkům otevírá prostor věnovat se tomu, co je skutečným jádrem advokacie: strategii, argumentaci, zastupování klientů a především lidským vztahům. 

Advokát nebude jen „pisatelem smluv“, ale partnerem, který dokáže využít technologii k efektivitě a přidané hodnotě. Kdo se nebude bát změn, ale naučí se s nimi pracovat, získá obrovskou konkurenční výhodu.

Jak ke své kariéře přistoupit? Na co se zaměřit?

Začínající právník by měl kombinovat klasickou právní odbornost s novými kompetencemi. To znamená:

1) Budovat technologickou gramotnost – nebát se pracovat s právními databázemi, AI nástroji nebo jinými automatizačními systémy.

2) Rozvíjet „měkké dovednosti“ – empatii, schopnost komunikace s klientem, prezentační dovednosti a vedení týmu. To jsou schopnosti, které technologie nenahradí.

3) Mít otevřenou mysl – sledovat trendy nejen v právu, ale i v byznysu, financích, regulacích nebo v psychologii práce s lidmi.

Právník budoucnosti nebude jen odborník na paragrafy, ale bude kombinovat právo, technologie a byznysovou orientaci. Naší úlohou bude nově vidět business daleko více komplexně.

Jaké obory budou podle vás v tomto ohledu obory budoucnosti?

Největší příležitosti vidím v oblastech, kde se právo potkává s technologiemi a regulací. To znamená zejména:

  • IT právo, data & kyberbezpečnost – ochrana dat, odpovědnost za AI, digitální smlouvy.
  • Compliance a regulace – finanční trhy, energetika, ochrana spotřebitele, případně ESG regulace.
  • Pracovní právo nové generace – otázky spojené s hybridní prací, automatizací a změnou role zaměstnanců.
  • Mezinárodní transakce – protože globalizace a digitální ekonomika posouvají hranice byznysu neustále a vidíme to již nyní na vlastních klientských kauzách.