REBR: Pořád jde hlavně o peníze. Pro bílé límečky je ale důležitější příjemná atmosféra než jistota

Zdroj: Pixabay

Preference zaměstnanců se v Česku výrazně liší podle oboru, v němž pracují – ukazuje to průzkum Randstad Employer Brand Research 2025 (dále REBR). Zatímco bílé límečky kladou důraz na příjemnou pracovní atmosféru, modré límečky upřednostňují možnost vzdělávání a rekvalifikace. IT specialisté zase očekávají flexibilitu a častěji mění místo, pokud nejsou dostatečně finančně ohodnoceni.

Průzkum REBR 2025 se jako každý rok zabýval preferencemi zaměstnanců při výběru zaměstnavatele, včetně rozdílů mezi různými kategoriemi. A to se zaměřením na tři segmenty: bílé límečky (kancelářské pozice, střední a vyšší management, specialisté), modré límečky (výroba, logistika, zákaznický servis) a IT specialisté. „Právě optika specializací ukazuje, že jedna univerzální nabídka pro všechny přestává fungovat. Každá skupina reaguje na jiné argumenty a benefity. Zaměstnavatelé, kteří tyto rozdíly přetaví do konkrétních HR kroků, získají konkurenční výhodu,“ říká Martin Jánský, generální ředitel společnosti Randstad Česká republika.

Preference: Co je společné a kde se cesty rozcházejí

Napříč všemi specializacemi zůstávají na nejvyšších příčkách atraktivní mzda, benefity a finanční stabilita zaměstnavatele, přičemž se liší pořadí dalších faktorů. Data ukazují, že jistota zaměstnání je důležitější pro modré límečky (60 %) a IT specialisty (63 %), zatímco bílé límečky upřednostňují příjemnou pracovní atmosféru (61 %). IT specialisté navíc nejvíce trvají na práci na dálku (63 %). 

Fluktuace a plány na změnu práce

Záměr změnit zaměstnavatele se mezi specializacemi významně neliší, plánuje to přibližně čtvrtina pracovníků. Rozdíly však vidíme v realizované změně: v posledním půlroce měnili práci častěji manuální pracovníci (21 % vs. 17 %). „Provozní profese bývají citlivější na vývoj zakázek a směn, proto je u nich skutečná změna zaměstnavatele o něco častější, i když deklarovaný záměr je napříč specializacemi jinak podobný,“ komentuje výsledky průzkumu REBR Martin Jánský. 

Důvody odchodů: mzda zůstává na prvním místě

Hlavním impulzem ke změně místa zůstává napříč specializacemi příliš nízké odměňování v kontextu rostoucích životních nákladů (44 %), přičemž nejvýrazněji se tento faktor projevuje (stejně jako většina dalších) u IT specialistů (51 %). Zaměstnanci rovněž fluktuují z důvodu atraktivní nabídky od jiného zaměstnavatele (37 %, IT specialisté 41 %) a kvůli zlepšení rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem (27 %, IT specialisté 32 %). „Pokud chce firma omezit fluktuaci, musí sladit mzdovou politiku s vnímáním finanční stability a současně zlepšovat pracovní podmínky,“ zdůrazňuje Martin Jánský.

Rekvalifikace a rozvoj

Dle průzkumu REBR považuje více než polovina zaměstnanců napříč specializacemi možnosti rekvalifikace, vzdělávání a rozvoje dovedností za důležité; nejvýrazněji to zaznívá u modrých límečků (56 %), následují límečky bílé (52 %) a IT specialisté (51 %). „Rekvalifikace je dvojí příležitost – přitahuje nové talenty a zároveň udrží ty stávající, kteří by jinak hledali růst jinde,“ říká Martin Jánský a dodává, že programy vzdělávání a rekvalifikací by měly cíleně vycházet z reálných kariérních cest v dané specializaci.

Umělá inteligence: náskok mají ajťáci

Pravidelné používání AI meziročně mírně vzrostlo, přičemž nejčastější je v IT týmech (36 %), následovaných kancelářskými pozicemi (19 %). U manuálních pracovníků je její využití zatím spíše okrajové (11 %). „Zatímco IT a další technologické segmenty už AI integrují do denní praxe, v provozu je její přijetí pomalejší. Právě tady ale vidíme obrovský potenciál pro zvyšování efektivity. I v manuálních oborech totiž umělá inteligence, robotizace a automatizace postupně přeberou velkou část pracovní náplně, zatímco zaměstnanci budou čím dál častěji pracovat např. na pozicích obsluhy strojů,“ uvádí Martin Jánský. „Celkový postoj k dopadu AI je přitom pozitivní i u profesí mimo IT, což otevírá dveře k rychlejší adopci.“ 

Jedna značka zaměstnavatele, tři jazyky

Zjištění průzkumu REBR ukazují, že úspěšná zaměstnavatelská nabídka musí být pro různé typy specializací specifická. „Employer branding se nemá opírat o univerzální slogany. Potřebuje tři ‚jazyky‘ pro tři specializace: možnost růstu a vzdělávání pro provozní profese, příjemnou pracovní atmosféru do kanceláří a flexibilitu pro IT specialisty,“ uzavírá Martin Jánský. 


O průzkumu REBR

Personální agentura Randstad již od roku 2018 zahrnuje Českou republiku do svého globálního průzkumu Randstad Employer Brand Research, zkráceně REBR. Tento výzkum značky zaměstnavatele je založený na vnímání široké veřejnosti a zahrnuje téměř 170 000 respondentů z 32 zemí po celém světě. V letošním roce se ankety zúčastnilo 4 821 Čechů ve věku od 18 let. Průzkum se zaměřuje na preference zaměstnanců a pomáhá firmám zlepšovat jejich značku zaměstnavatele.

Publikace vychází z původní tiskové zprávy, která byla dále redakčně zpracována – pozn. red.