Jak začít v advokacii podle Viléma Podešvy: Naučte se pokládat správné otázky a rozvíjejte své soft skills

Umělá inteligence právnickou práci zcela nenahradí, k jejím výstupům bude třeba přistupovat se zkušeností a znalostí a právě ty je potřeba načerpat, radí Vilém Podešva, partner kanceláře ROWAN LEGAL: „Pokud v advokacii začínáte, nezapomínejte tedy vedle znalosti práva rozvíjet i své takzvané soft skills, především komunikaci, psychologii, vyjednávací schopnosti nebo management a organizaci.“

Vilém Podešva
Zdroj: Rowan Legal

Začínající právníci mívají obavy z nástupu umělé inteligence a změn, které do advokacie přinese. Má podle vás ještě smysl začínat v advokacii?

Rozhodně ano. Umělá inteligence dnes zvládá převzít část rutinní práce jako například automatické doplňování údajů z rejstříků, mechanické překlady nebo kontrolu zkratek. To znamená více prostoru pro kvalifikovanou právní práci a komunikaci s klientem, nikoli, že umělá inteligence zcela nahradí právnickou práci. 

Aby bylo možné pomocí umělé inteligence vygenerovat relevantní a správný výstup, je nutné umět pokládat vhodné a přesné otázky. To vyžaduje nejen porozumění konkrétní situaci, ale i předešlé zkušenosti z podobných případů a znalost právního řádu. V praxi je proto důležité, aby právník každý výstup, který vytvořila umělá inteligence, ověřil, upravil nuance a zajistil, aby výstup skutečně pokrýval situaci, pro kterou byl připraven.

Umělá inteligence navíc nikdy nebude umět nahradit osobní kontakt s klientem.

Jak ke své kariéře tedy přistoupit? Na co se zaměřit?

S rostoucím významem umělé inteligence už nebude hrát tak velkou roli to, kolik si toho dokážete zapamatovat nebo jak rychle zvládnete sepsat právní analýzu. Čím dál důležitější bude komunikace s klienty, práce v týmu, prolínání právní expertízy s faktickou znalostí podnikání klienta a schopnost klást správné otázky, a to nejen klientovi, ale i umělé inteligenci. 

Pokud v advokacii začínáte, nezapomínejte tedy vedle znalosti práva rozvíjet i své takzvané soft skills, především komunikaci, psychologii, vyjednávací schopnosti nebo management a organizaci. Přínosné také bude sledovat i vývoj umělé inteligence a rozumět jejím možnostem i limitům. Díky tomu dokážete tyto technologie využít naplno a zároveň se vyvarovat chyb, které mohou vzniknout při důvěře vygenerovaným výstupům.

Jaké obory budou podle vás v tomto ohledu obory budoucnosti?

Díky nástupu nových digitálních technologií a umělé inteligence poroste význam oblastí, které je regulují a úzce spolu souvisí. Jedná se například o ochranu soukromí a osobních údajů, datovou regulaci nebo kybernetickou bezpečnost. Výhodou v budoucnu může být i kombinace právního know-how a porozumění technickým aspektům či oborům podnikání klientů, s nimiž budou členové týmu spolupracovat. 

Nejdůležitější ale zůstane komunikace a budování vztahu s klientem a porozumění jeho potřebám, ať už se rozhodnete specializovat v jakémkoli právním odvětví / oboru.