Advokacie vs. byznys: Jak cílit advokátní marketing?

Zdroj: Atreum

KOMENTÁŘ VÍTA HRUŠKY – Jak se na důležité aspekty advokacie dívá byznys a jak na ně hledí právníci? Shodují se, nebo se ukáže, že my advokáti máme odlišnou představu o tom, co lidi z byznysu na naší činnosti opravdu zajímá? Tentokrát jsme se ptali nejdříve lidí z byznysu a potom právníků – je pro vás důležité při vyhledávání právních služeb spíše konkrétní člověk nebo celá advokátní kancelář?

Předcházející dotazníky se týkaly umístění advokátní kanceláře. Pro lepší efekt jsme se s Janem Janušem nakonec shodli na tom, že bude vhodnější vyhodnocení dotazníků vždy spojit do jednoho článku a rovnou porovnat, jak si vede byznys vs advokacie. Související komentáře tak na legalwebu najdete jednou za dva týdny. 

Zajímalo nás, jak přemýšlí lidé z byznysu ve chvíli, kdy vyhledávají odpovědi na konkrétní právní otázky, resp. pokud hledají právní služby. Je pro ně důležitější hledat konkrétního odborníka a je tím pádem jedno, z jaké je advokátní kanceláře nebo je naopak důležité najít důvěryhodnou advokátní kancelář a na konkrétním člověku uvnitř už tolik nezáleží? 

Z opačné strany jsme se potom ptali právníků (advokátů), jak vypadá poptávka konkrétních služeb. Jestli se klienti obracejí na konkrétní lidi z jejich kanceláře s poptávkou na služby nebo zda se obracejí na kancelář jako takovou.

Pojďme nejdřív na vyhodnocení odpovědí lidí z byznysu.

38 % dotázaných odpovědělo, že vyhledávají konkrétní odborníky.

29 % respondentů se při vyhledávání konkrétní právní služby obrací na stávajícího právníka, se kterým spolupracuje, s žádostí o doporučení.

27 % se naopak obrací na specializovanou advokátní kancelář.

A poslední číslo je poměrně hodně zajímavé – pouze 2 % respondentů se při vyhledávání právních služeb obrací na kanceláře se širším zaměřením. 

A jak je to z druhé strany? 

Přiznávám, že tady jsem mohl být s pokládanými dotazy přesnější, ale myslím, že i tak je možné si na základě výsledku udělat poměrně slušný obraz.

Naprosto přesně jako u dotazu na lidi z byznysu 38 % právníků odpovědělo, že se klienti obracejí přímo na konkrétního odborníka z kanceláře.

U 25 % advokátní kanceláří se klienti obracejí jak na kancelář, tak i na konkrétní lidi, ale převažují lidi.

Čistě na advokátní kancelář se potom klienti obracejí u 19 % respondentů a stejné procento se obrací jak na advokátní kancelář, tak na konkrétní lidi, ale převažuje kancelář.

Tentokrát spolu výsledky poměrně přesně souhlasí. Co se z dotazníku (pravděpodobně) dozvídáme?

  1. osobní brand je klíčový;
  2. vztahy s ostatními advokáty jsou důležité i pro byznys a doporučení od kolegů mohou tvořit velkou část byznysu;
  3. specializace je důležitou součástí našeho podnikání.

Příště se společně podíváme na odlehčenější téma, které ale vyvolalo nebývalý zájem a přineslo řadu úsměvných příběhů. Jaký vůz má mít advokát?