Poslanecká sněmovna aktuálně projednává rovněž změny ve správním řádu, které by zavedly automatizované vedení řízení. O co pohledem ministerstva vnitra jde?
Správní řád v současné podobě předpokládá, že úkony správního orgánu v řízení provádějí konkrétní pracovníci tohoto orgánu – jednotlivé úřední osoby. V návaznosti na postupující digitalizaci a elektronizaci veřejné správy je však potřebné umožnit také automatizaci těchto postupů, aby mohly být prováděny prostřednictvím informačních technologií bez účasti úředních osob.
Návrh připouští automatizované provádění jednotlivých úkonů v řízení nebo řízení jako celku, včetně rozhodnutí ve věci, popřípadě též dalších postupů podle správního řádu (vydávání vyjádření, osvědčení, provádění ověření a činění sdělení).
Navržená úprava nepředepisuje, které postupy ve veřejné správě mají nebo musí být automatizovány, vytváří však potřebný právní rámec k využívání takových postupů. Současně návrh stanoví určité limity automatizace správního řízení. Automatizací například nesmí dojít ke zkrácení procesní práv účastníků řízení ve srovnání s řízením vedeným úředními osobami.
Můžete prosím uvést související příklady možného využití tohoto institutu?
S ohledem na technické možnosti a nutnost chránit práva dotčených osob bude v praxi využití tohoto institutu přicházet v úvahu například při vydávání některých jednodušších typů „rutinních“ rozhodnutí, která se často opakují a obsahově se příliš neodlišují.
Mohlo by jít například o usnesení o zastavení řízení pro neuhrazení správního poplatku nebo pro zpětvzetí žádosti, usnesení o přerušení řízení v souvislosti s odstraňováním vad žádosti, rozhodnutí o přiznání určité sociální dávky, jejíž oprávněnost a výši systém jednoduše ověří na základě dat, která sám vede, nebo mu je poskytnou jiné informační systémy.
Je třeba zdůraznit, že správní řád představuje univerzální procesní předpis pro postupy ve veřejné správě, proto záměrně ani nevymezuje konkrétní agendy, v nichž bude automatizace využitelná.
Posouzení vhodnosti automatizace určitého procesního postupu, jakož i podmínek a rozsahu dané automatizace, by mělo vycházet z věcného posouzení konkrétní agendy veřejné správy (například projednávání přestupků v dopravě, postupy ve stavebním právu, poskytování sociálních dávek). V případě jednoduchých věcí si lze představit automatizované provedení celého postupu (například vydávání dokladů a výpisů, výše zmíněné přiznání některých dávek).
V případě skutkově a právně složitějších věcí může být automatizace využitelná v určitém omezeném rozsahu (například generování a zasílání výzev nebo jiných jednoduchých procesních úkonů).
Jak by tato změna zefektivnila správní řízení? Dá se obecně mluvit o jeho zrychlení?
Ano, očekávaným přínosem zavádění automatizace je zrychlení, zjednodušení a zefektivnění výkonu veřejné správy. Automatizace přispívá ke snižování administrativní zátěže na straně veřejné správy i na straně občanů.
Široké propojení automatizovaných systémů s veřejnoprávními evidencemi, databázemi správních orgánů a podobně dále umožňuje okamžitý přístup těchto systémů k informacím a podkladům potřebným pro rozhodnutí (bez nutnosti tyto podklady vyžadovat od dotčených osob nebo opatřovat úředními osobami z úřední povinnosti).
K celkovému urychlení postupů pak dochází tím, že část rutinní administrativní činnosti obstarává za úředníka stroj, zatímco úřední osoba se může soustředit na jiné úkony či agendy, které dosud plně automatizovat nelze.
Důležité rovněž je, že podle důvodové zprávy dojde i ke sjednocení rozhodování. Můžete toto prosím okomentovat?
Pokud systém, který automatizovaně rozhoduje, pracuje na základě předem stanovených, transparentních, jednoznačných a nediskriminačních hledisek, je výsledkem jednotná rozhodovací praxe.
Zjednodušeně řečeno, systém „měří všem stejným metrem“. Takové rozhodování není ovlivněno možnými odlišnostmi v právních názorech a aplikační praxi mezi jednotlivými správními orgány, popřípadě možnou svévolí nebo jinými individuálními pochybeními, kterých se může dopustit úřední osoba.
V případě schválení těchto změn, jak rychle by mohl být tento institut uplatňován v praxi?
Podle nové úpravy bude teoreticky možno postupovat hned po nabytí její účinnosti. Prakticky to však bude záviset na technických možnostech správních orgánů a na jejich vyhodnocení, pro které úkony či agendy je automatizace vhodná.
Jak již bylo zmíněno, návrh záměrně nepředepisuje, které konkrétní postupy budou automatizovány. Nestanoví proto ani závazný harmonogram pro zavádění automatizace.