Jak dnes vypadá každodenní agenda vašeho právního týmu?
Podporujeme obchodní aktivity společnosti Notino ve 27 evropských zemích. Naší hlavní agendou je contract management a poradenství interním klientům, ale věnujeme se také compliance, risk managementu, korporátní administrativě a sporové agendě.
Současně se snažíme neustále zvyšovat vlastní efektivitu prostřednictvím legal operations. Tým má aktuálně deset členů působících ve více zemích Evropské unie, většina z nás ale stále sídlí v Brně.
Používáte vlastní technologický nástroj, díky němuž zvládáte rychleji odbavovat smlouvy. Jak tento software funguje?
Používáme contract management systém od společnosti Cequence, který byl upraven na míru našim procesům a potřebám. Nástroj umožňuje interním klientům řídit si své smlouvy samostatně a nám dává přehled o celém procesu kontraktace.
Vidíme, kdo se k čemu vyjádřil, co bylo schváleno, a na jednom místě máme jak samotné smlouvy, tak i projekt jejich uzavírání a následného plnění. Díky chytrým funkcím dokážeme vyhledávat informace napříč dokumenty a náš AI chatbot umí interním klientům nabídnout základní revizi nebo odpovědět na jejich dotazy. Současně efektivně měříme SLA vůči interním klientům, ať už jde o dobu právní revize, nebo průměrnou délku kontraktace, a tyto časy průběžně zkracujeme.
Díky přístupu založenému na legal operations a chytrým nástrojům zvládneme dnes odbavit až dvojnásobek smluv oproti stavu před dvěma lety, a to bez navýšení personální kapacity.
Plánujete další zapojení technologií do vaší práce? Jak to uděláte?
Ano, pokračujeme v naší vizi samoobslužného řešení smluv interními klienty. Chceme, aby si běžné záležitosti, včetně uzavírání standardních smluv, dokázali vyřešit přímo v systému bez nutnosti zapojení právníka. Tomu pomáháme jednak novými funkcemi našeho systému, jednak zjednodušováním procesů tam, kde to dává smysl.
Zároveň se všichni učíme lépe pracovat s dostupnými AI nástroji a využívat je pro zvýšení vlastní produktivity. Upřímně, čeká nás ještě dlouhá, ale zajímavá cesta.
Nakolik se v současnosti práce podnikového právníka mění?
Zásadním způsobem. Podnikový právník dnes získává klíčovou roli ve světě, kde roste regulační tlak i potřeba rychlého a bezpečného uzavírání komplexních smluv. Oproti outsourcingu právních služeb má interní právník řadu výhod. Zná společnost a její produkty do hloubky, rozumí ekonomickým souvislostem a dopadům svých rozhodnutí. Není jen „hasičem požárů“ jako advokát, ale spoluřídí firmu, které pomáhá růst a současně ji chrání před riziky.
Nástup technologií, od digitalizace procesů přes data governance až po AI, navíc dělá práci podnikového právníka zajímavější, s vyšší přidanou hodnotou. Díky tomu se může více soustředit na to, kde je jeho role nejdůležitější: být skutečným partnerem byznysu.
Jaký význam pro vás má členství v Unii podnikových právníků ČR?
Za jednu z hlavních výhod považuji možnost kvalitního vzdělávání a profesního rozvoje. Unie nabízí množství přednášek a kurzů na velmi vysoké úrovni a co je klíčové, jsou zpravidla prakticky zaměřené, stejně jako my, podnikoví právníci. Pro mě osobně je ale největším přínosem networking s těmi nejlepšími profesionály z oboru, kteří jsou často i velmi inspirativními osobnostmi. Sdílení zkušeností a know-how je to, co nás v Unii společně posouvá dál a dělá silnějšími.
Ocenění Podnikový právník 2025 proběhlo za mediálního partnerství legalwebu. Text byl publikován v rámci této spolupráce.





