Se Slovenskem nás toho spojovalo hodně – po téměř pět desetiletí jedním s pojících prvků byl i stavební zákon č. 50/1976 Sb. Samozřejmě v České republice i na Slovensku byl tento zákon mnohokrát novelizován, podstata však zůstala stejná. A podobnost pokračovala: V obou státech v minulých letech příslušná ministerstva přišla s návrhy rekodifikace stavebního práva, následoval dlouhý legislativní proces a mnoho odborných diskusí. Jak to dopadlo u nás, to víme – kdo zapomněl, může si pročíst titulky v médiích z loňského léta, kdy toto téma (včetně nevydařené digitalizace stavebního řízení) velmi rezonovalo. Pokud jde o Slovensko, v některých směrech nás ještě překonalo. Ano, když se chce, tak to jde…
Nový zákon nahrazen opět novým zákonem
Již zmíněný „starý“ stavební zákon ve Slovenské republice platil do 31. března 2025. V souvislosti s nutností přizpůsobit právní předpisy nové realitě byl pod č. 201/2022 Z. z. vyhlášen nový zákon o výstavbě, který měl s účinností od 1. dubna 2024 nahradit zákon č. 50/1976 Sb. Ve skutečnosti však tento zákon o výstavbě nikdy nenabyl účinnosti a starý stavební zákon nakonec platil až do 31. března 2025.
Dne 1. dubna letošního roku nabyl účinnost zcela nový stavební zákon č. 25/2025 Z. z., který zrušil a nahradil jak letitý stavební zákon z roku 1976, tak i nový zákon o výstavbě z roku 2022. A byl to celkem fičák – jestliže v případě zákona o výstavbě z roku 2022 legisvakance měla trvat téměř dva roky, pak v případě nového stavebního zákona to bylo méně než dva měsíce.
Jen několik týdnu tedy mělo stačit úředníkům stavebních úřadů, projektantům, podnikatelům ve stavebnictví, investorům a všem ostatním, včetně nás právníků, aby se seznámili s obsahem nového zákona a připravili na jeho aplikaci. V této souvislosti je poněkud zarážející, že důvodová zpráva k tomuto zákonu z roku 2025 zdůrazňuje rizika legislativní úpravy zákona č. 201/2022 Z. z. ve spojení s nedostatečnou přípravou na jeho aplikaci s tím, že zákon o výstavbě přijatý v roce 2022 „se nachází ve stavu institucionální nepřipravenosti a k datu účinnosti 1. dubna 2025 je nevykonatelný“ a „aplikace této legislativy je nereálná, a to nejen z technického a organizačního hlediska, ale i z hlediska navazující legislativy“.
Tři platné zákony v jednu chvíli
Stejné argumenty (oprávněně) zaznívaly loni také v České republice, avšak asi nikoho nenapadlo přijmout namísto stavebního zákona z roku 1976 a nového stavebního č. 283/2021 Sb. ještě nějaký další. Na Slovensku tedy nastala paradoxní situace, kdy v únoru a březnu letošního roku platily současně tři stavební zákony – z roku 1976, z roku 2022 a v neposlední řadě ten z roku 2025.
Když pak slyším, že právníci obecně (a advokáti zvlášť) mají tendenci vše zbytečně komplikovat, napadá mě spousta libozvučných slovenských slov, které však do tohoto textu nepatří. Je ovšem třeba skončit optimisticky – buďme tedy rádi, že přes všechny porodní bolesti současný český stavební zákon „už nějak funguje“ a že český zákonodárce nezkouší pozornost a trpělivost právní veřejnosti i všech občanů tím, že by zapleveloval právní řád zákony, které nikdy nebudou účinné.
Slovensko Marka Jakubíka je společným projektem legalwebu a Marka Jakubíka, partnera kanceláře HAJDUK & PARTNERS, v němž s lehkou ironií glosujeme, co funguje nebo nefunguje u našich východních sousedů. Může totiž být lépe, ale také hůře.
Text byl publikován v rámci spolupráce s hlavním partnerem legalwebu HAJDUK & PARTNERS.