Co si myslí advokáti a jak to vidí byznys? Vít Hruška a legalweb spouštějí pravidelné průzkumy

Zdroj: Atreum

Řídící partner kanceláře ATREUM Vít Hruška má ve své síti na Linked-Inu téměř 10 tisíc lidí. Aktuálně je nechává hlasovat o různých firemních tématech a pro legalweb bude následně, od tohoto pátku, srovnávat pohled advokacie a byznysu na otázky spojené se sídlem kanceláře, jejím zařízením nebo advokátními automobily. „Největší rozdíly čekám v tradičním pohledu advokátů na sebe samotné (bereme se často hodně vážně) a tím pádem na sebe možná klademe i nároky, které na nás byznys neklade,“ říká pro legalweb.

Na Linked-Inu máte skvělý zásah. Začínáte publikovat pravidelné ankety pro lidi z byznysu a advokacie, jejichž výsledky budeme společně na legalwebu pravidelně interpretovat. Co všechno chcete vy osobně zjistit?

Upřímně – byl to úplně ad hoc nápad spojený s tím, že výhledově se poohlížím po nových, větších kanceláří a uvažuji o lokalitě. Jsem z okraje Prahy a centrum pro mě není úplně ideálně dostupné, tak mě napadlo se zeptat lidí, jak to vnímají (smích).

Podobných dotazů či témat mě ale napadá hned několik a řadím je, jak mě napadá, netřídím podle priorit):

Záleží na tom, jaké má advokát auto?

Jak poznáte, že je advokát odborníkem?

Jak hledáte advokáta pro byznys?

Když hledáte právní pomoc, vybíráte advokátní kancelář nebo jednotlivého advokáta?

V jaké kanceláři advokáta byste se cítili lépe? Těžké dubové stoly a knihy / moderní jednoduchý interiér?

Kde hledáte právní informace?

Jaká je hlavní přidaná hodnota advokáta?

Co nejvíce oceňujete na spolupráci s advokáty?

…podobných bychom určitě vymysleli spoustu.

Bývá podle vás na stejné věci pohled byznysu a advokacie odlišný?

Myslím si, že ve řadě témat bude odlišný – ukazuje to už třeba pohled na umístění kanceláře. Ale je možné, že to tak nebude (smích).

V čem čekáte největší rozdíly?

V tradičním pohledu advokátů na sebe samotné (bereme se často hodně vážně) a tím pádem na sebe možná klademe i nároky, které na nás byznys neklade. Třeba s umístěním té kanceláře – hlavně centrum vs. klidně někde v širším centru, ale aby se dobře parkovalo.

Vaše advokátní kancelář ATREUM sídlí v Karlíně. Jak jste sídlo vybírali?

Podle pocitu – Karlínem jsem projížděl kdysi jako koncipient a líbilo se mi, že je takový vzdušný a zároveň že je plný velmi zajímavých restaurací, bister a technologických společností.

Jak byste ATREUM popsal pár větami? V čem je tato kancelář specifická?

ATREUM dělá digitální a byznysové právo. Nemyslím, že bychom byli nějací revolucionáři, ale s klidným svědomím můžu po mnoha zkušenostech říct, že to, co děláme, děláme ve vysoké úrovni standardů. Komunikujeme srozumitelně a „probyznysově“. Do vztahů s klienty vstupujeme spíš jako konzultanti/partneři než jako někdo, kdo je chce poučovat. Chápeme, že my jsme tu pro ně, ne oni pro nás. Ale že bychom vyloženě našli nějaké extra specifikum, které máme jenom my, to si nemyslím. Je spousta kanceláří, které jsou na vysoké úrovni a fungují na podobných hodnotách jako my. A dost často jsou to moji kamarádi (smích).

Jaký je váš osobní přístup k advokacii?

Mám rád lidi. A baví mě předávat informace a mám radost, když se nám podaří složité téma klientovi vysvětlit a pomoct mu s orientací v něm. Líbí se mi, že má naše práce dopad reálně může klientům pomoci. Považuji se za kreativního člověka a na advokacii/podnikání mě hodně baví, že můžu svoje nápady přetavovat v realitu.

Jak mimochodem přistupuje třeba právě k budování sítě kontaktů a k vlastnímu brandingu?

No zcela upřímně – budování kontaktů řeším naprosto nesystematicky a „punkově“. Snažím se to tenhle rok změnit, ale zatím se v tom posouvám poměrně pomalu. Snažím se cíleně se potkávat s lidmi a povídat si s nimi, zajímat se o ně.

Branding řeším ve smyslu provázanosti všeho, čím se prezentujeme navenek. Od specifické barvy písma v dokumentech, vizitky, přes webové stránky, rollup… všechno musí být nějak spojené. Jsem v tom poměrně detailista a mám na to skvělé markeťáky, co jsou schopni dostát mým standardům. Plus tedy se musím přiznat, jsem trochu „geek“ v oblasti merchandise. Takže máme propisky Pierre Cardin s naším logem, hrníčky na čaj, na cappucino, deštníky, sešity… Tohle je taková moje trochu guilty pleasure (smích).

Působíte rovněž v Kárné komisi České advokátní komory a znovu do ní kandidujete. S jakými záměry?

Primárně bych rád napomohl větší transparentnosti rozhodování a vnímání kárné odpovědnosti v kontextu 21. století.

Minulé volební období jsem působil v senátu, který se zabýval primárně (velmi nepopulární) oblastí AML. Často jsme tak řešili případy slušných advokátů, kteří odváděli velmi dobrou advokátní práci, nicméně jim někde utekly některé formální náležitosti. My jsme se pak snažili, a věřím, že se nám to poměrně dobře dařilo, kolegy od advokacie úplně neodradit a naopak vést řízení důstojně a férově.

Jak by tedy podle vás měla vypadat advokacie budoucnosti? 

Těžko říct, co přesně budoucnost přinese, tím spíš s neuvěřitelně rychlým nástupem AI. Nicméně myslím, že tak, jak by měla vypadat, se snažíme fungovat už teď a vím, že mnoho advokátních kanceláří také.

Advokacii vnímám jako klasickou službu. Jako vysoce kvalifikovanou službu, ale pořád „jenom“ službu. Její naprosto klíčovou součástí je podle mě, stejně jako v jiných službách, také uživatelský zážitek. Advokacie budoucnosti by tedy podle mě měla přinést větší pohodlí, bezpečí a uživatelskou přívětivost klientům. Ať už srozumitelností výstupů, schopností rychle reagovat na jejich potřeby, podávat přesnější predikce výsledků řízení, ale někdy třeba také jen vyšší mírou empatie k situaci klienta.