Středočeský Krajský úřad chystá interní AI chatboty. Pomohou s předpisy i zakázkami

Středočeským krajským úředníkům začnou s běžnou agendou pomáhat interní chatboti. Řešit s nimi půjde interní předpisy, menší veřejné zakázky nebo návrh smluv, říká pro legalweb vedoucí právního oddělení Petr Kohout.

Petr Kohout
Zdroj: Josef Polehňa

Jaký je váš aktuální přístup k využití umělé inteligence?

Můj osobní přístup je opatrně optimistický. Dlouhodobě vnímám, že zapojení umělé inteligence do procesů v rámci veřejné správy není a nebude úplně jednoduché, zejména s ohledem na potřebu chránit citlivá data. Stejně tak je třeba poměrně pečlivě zvažovat náklady související se systémovou implementací, aby veřejná správa dostála své povinnosti tzv. řádného hospodáře. 

Koneckonců, ze zahraničních studií vyplývá, že téměř třičtvrtě projektů souvisejících s implementací AI selhává. Zároveň ale vidím obrovské možnosti, jak by se díky AI mohla veřejná správa posunout, a stát se efektivnější a v konečném důsledku i lacinější. Jenže, abychom tohoto stavu dosáhli, musíme experimentovat. Představa, že si stačí počkat, někdo to udělá za nás, a my přijdeme k hotovému, není správná. Pokud nechceme čekat pět let a opět řešit, že veřejná správa zaostává a je zkostnatělá, budeme muset být inovativní a odvážní.

Ptáte-li se na přístup v rámci Krajského úřadu Středočeského kraje, pak bych řekl, že i kolegové, včetně vedení, mají podobný náhled na věc. Inovace chápou jako nedílnou součást dobré veřejné správy, ale implementace musí být smysluplná a hospodárná.

Jak AI v tuto chvíli využíváte na Krajském úřadu Středočeského kraje?

V současné době máme spuštěno několik pilotních projektů – dlouhodobě testujeme specializované nástroje využívající umělou inteligenci, které jsou určeny pro právníky a ostatní kolegy, kteří řeší právní agendu, včetně agendy související s veřejnými zakázkami. 

V užším týmu je testován MS Copilot a jeho možnosti zapojení do běžné činnosti úřadu. Z těch systémových projektů pak u nás funguje AI nástroj pro pomoc s přepisem jednání Zastupitelstva Středočeského kraje.

Co dalšího v tomto ohledu chystáte?

Rádi bychom brzy zapojili do běžné činnosti interní AI chatboty, kteří budou pomáhat kolegům s jejich běžnou agendou. Typicky tedy například chatbot nad interními předpisy, dále nás zajímá chatbot, který by pomohl kolegům s realizací menších veřejných zakázek, nebo který by třeba pomáhal se základním právním posouzením návrhů smluv. 

Připravujeme také chatbota pro veřejnost. Vím, že toho už řada jiných úřadů má, takže to není až taková novinka. Nicméně pro nás je skutečně prioritou bezpečnost a jistota kvalitního provedení.

Poměrně intenzivně se ale věnujeme také vzdělávání, kdy kolegové z odboru digitalizace, konkrétně jeho vedoucí Ing. Šimíček realizuje pro ostatní zaměstnance úřadu Digitální akademii, v rámci které mají možnost rozšiřovat své znalosti v oblasti digitalizace.

Spolupracujeme také například s Ministerstvem vnitra ČR na mapování vhodných use-caseů k řešení pomocí umělé inteligence. Obecně musím uvést, že moje role v celém přístupu k AI v rámci úřadu je spíše malá. Hlavní podíl na tom mají moji kolegové z odboru digitalizace a odboru IT.

Spoluzaložil jste rovněž Platforma pro AI ve veřejné správě. S jakými záměry a s jakými plány?

S dalšími kolegy z veřejné správy jsme vnímali prostor pro zlepšení sdílení zkušeností právě v oblasti inovací a umělé inteligence. Naším cílem bylo vytvořit bezpečné místo, kde by si mohli lidé z veřejné správy vyměňovat zkušenosti a informace o projektech, které řeší, o problémech, na které narážejí. Chceme tím jít naproti eliminaci roztříštěnosti, kdy několik úřadů řeší ten samý problém, což v důsledku stojí akorát více veřejných prostředků. 

Navíc – Platforma cílí primárně na uživatele. Není pro nás podstatné, na jakých pozicích účastníci pracují, zda jde o manažery, lidi z IT, referenty, nebo třeba právníky. Cílem je také vzdělávání, protože pokud chceme o implementaci AI do veřejné správy reálně uvažovat, pak nestačí skvělé projekty, ale musíte mít také uživatele s potřebnými znalostmi. V neposlední řadě jsme pak chtěli nabídnout prostor, kde by mezi účastníky vzájemně mohla vznikat další propojení a dát možnost vzniku dalším společným projektům veřejné správy.

Jak hodnotíte konferenci Future Legal, na níž jste vystupoval jako jeden z řečníků? Budete se obdobných aktivit účastnit i do budoucna?

Konference byla, dle mého názoru, bezvadná. Skvělé místo, velice zajímavá témata a řečníci. Unikátní je podle mě zejména to, že je to konference o AI pro právníky od právníků, takže skutečně máte možnost načerpat reálné zkušenosti od ostatních. Doufám, že po velice úspěšném prvním ročníku naváží organizátoři konferencí i v příštím roce. 

Já se podobných projektů budu účastnit velice rád. Umělou inteligenci, osvětu v tomto tématu a AI gramotnost považuji za zcela nevyhnutelnou, takže jakékoli aktivity, které přispívají rozvoji znalostí a zkušeností o tomto fenoménu, beru jako velice prospěšné.