Jaký typ práce považujete v tuto chvíli za pro vás jako pro kancelář charakteristický?
Gros naší práce se v současnosti odehrává na projektech v oblasti M&A, ale i v případech řešení korporátních konfliktů a litigací.
Využíváte při své práci umělou inteligenci a další technologie?
Ano, snažíme se využívat AI při přípravných a podpůrných činnostech. Klademe ale velký důraz na uvážlivé použití AI, kdy výstup pro klienta musí vždy projít pečlivou lidskou kontrolou. Ze zkušenosti víme, že tento postup je, alespoň při současném stupni vývoje AI, naprosto nezbytný. To samozřejmě i z důvodu neměnného principu odpovědného poskytování právních služeb i přísné odpovědnosti právní.
Jakým způsobem?
V současné době používáme AI zejména pro rešerše, analýzy, přípravu osnov dokumentů apod. Současně se snažíme sledovat trendy v různých typech jazykových modelů a jejich vhodnost pro různé druhy úkolů, protože jeden univerzálně vhodný AI model neexistuje. Do budoucna počítáme s větším využitím AI i v oblasti interních záležitostí kanceláře – organizace, komunikace i administrativních činností navenek – asistence s externí komunikací, marketingem atd.
Nabízíte svým klientům propojení právních služeb s dalšími poradenskými obory?
Ano, je to naše veliká kompetitivní výhoda. Tam, kde je to s ohledem na okolnosti pro klienta přínosné, intenzivně spolupracujeme s ostatními společnostmi TARPAN Group. Tato schopnost nás odlišuje od většiny advokátních kanceláří, neboť se jedná o spolupráci pod jednou střechou – velice úzkou a synergickou, kde klient často ani nevnímá hranice mezi jednotlivými týmy. Tento způsob je pro klienta jednak komfortní a též mu přináší vyšší přidanou hodnotu, danou efektivitou a též senioritou alokovaných týmů.
Jakými a jak?
V rámci TARPAN Group je kromě právních služeb silná kompetence v oblasti ekonomického consultingu a interim managementu, což nám umožňuje nejen analyzovat situaci a navrhovat řešení, ale i tato řešení reálně implementovat.
Umožňujete práci na částečné úvazky?
Ano, pokud to dává smysl oběma stranám. Jsme obecně velmi flexibilní, co se týče organizace vlastního výkonu práce; „time at desk“ není důležitý, jediné, co se počítá je výsledek – dobře odvedená práce a spokojený klient. Samozřejmě, že požadavky na pracovní nasazení a kvalitu máme vysoké, ale kolegové mají značnou míru autonomie, jak si práci organizovat.
Jakým způsobem?
Vhodnou organizací práce na projektech či klientech. Pravidelnými týdenními meetingy celého týmu kanceláře s cílem rozdělení úkolů, sledování projektů a průběžného hodnocení, pravidelnými kontrolními body v rámci řešení jednotlivých projektů a samozřejmě vhodnou kombinací práce na dálku a v kanceláři.
Přemýšlíte o udržitelnosti a ESG tématech?
O udržitelnosti osobně přemýšlím, a hlavně se tak snažím žít a jednat už řadu let a troufnu si říct, že o hodně dříve, než byla nastolena témata jako Green Deal či ESG. Co mi ale velmi vadí, je ideolologizace těchto témat a s tím související dogmatismus. Mým neměnným názorem je, že při jakékoliv lidské činnosti či uvažování nesmí chybět kritické myšlení a schopnost racionální diskuse. Naopak velikou chybou je nekritické přejímání dogmat a jejich násilné vnucování ostatním. Pak se totiž i principiálně správná témata stanou a priori odmítanými a tato frustrace je živnou půdou pro extremismus ve společnosti, který může skončit tragicky. Příkladů z minulosti máme více než dost.
Jak? A jak k těmto tématům přistupujete?
V TARPAN Legal i v celé skupině TARPAN Group se hlavně snažíme chovat tak, abychom vytvářeli příjemné a motivační prostředí pro nás všechny, abychom se do práce těšili a naši práci dělali s chutí a rádi. To, jestli někdo jezdí do kanceláře na kole nebo autem nesledujeme a ani sledovat nechceme.
Uvažujete o otevření nových specializací či o nových projektech?
Ano, protože platí a vždy bude platit, že kdo se nerozvíjí, umírá. Pracujeme na rozšíření palety našich kompetencí – oblastí služeb i kapacitním posílení těch, které již máme.
Jakých?
S ohledem na předpokládaný vývoj v oblasti technologií a zejména AI, se budeme snažit se ještě více zaměřovat na služby s vyšší přidanou hodnotou a vysokým poměrem kvalifikované lidské práce, jako jsou litigace, složité transakce, sportovní právo atd. Perspektivních produktů bude stále dost. Je třeba jen změnit způsob myšlení a přijmout skutečnost, že business model, založený na velkých objemech jednoduché administrativní práce juniorních týmů končí, protože je klienti, s nástupem nových technických možností, prostě nebudou mít důvod platit.
Projekt Advokátní kanceláře budoucnosti probíhá letos poprvé a doplňuje projekt legalweb, má za cíl představit část advokátního trhu v souvislosti se současnými výzvami a tématy budoucnosti, jako je nástup umělé inteligence, ESG či celkové přizpůsobení se poradenské služby požadavkům klientů.
Do letošního ročníku projektu Advokátní kanceláře budoucnosti byly přizvány výlučně advokátní kanceláře z řad partnerů a podporovatelů projektu legalweb, v příštích letech by mělo být hodnocení otevřeno i dalším zájemcům.
Titul Advokátní kancelář budoucnosti získaly ty kanceláře, které vyplnily zaslaný dotazník a dosáhly při jeho hodnocení alespoň dvou třetin možných bodu. Nejde tedy o unikátní titul, ale spíše o určitou certifikací ze strany legalwebu.