Své zkušenosti s vyjednáváním bych ráda využila pro ochranu profesních zájmů advokátů, říká Karolína Horáková 

Zdroj: Moderní advokacie

„Věřím, že advokacie je – a aby přetrvala musí být – nezávislé samosprávné povolání. Tento stav není samozřejmý a vyžaduje neustálou práci směřující k tomu, aby to tak zůstalo. K tomu bych chtěla přispět,“ popisuje své záměry při kandidatuře do představenstva České advokátní komory Karolína Horáková, partnerka advokátní kanceláře Skils. Mluví rovněž o tom, že advokacii vnímá jako službu, a to po vzoru svého dědečka, prvorepublikového mladoboleslavského advokáta, který i v důchodu podle jejích slov na pozdrav smekal klobouk a zdravil souslovím „k službám“.

Proč jste si pro svou kandidaturu vybrala právě platformu Moderní advokacie?

Protože souhlasím s jejími základními cíli: ochranou a posílením nezávislosti a samosprávnosti advokacie, vytvoření podmínek pro to, aby advokacie – tedy jednotliví advokáti – mohli lépe obstát v měnícím se světě, například moderních technologií, včetně použití těchto technologií ke zjednodušení a zkrácení procesů v samotné České advokátní komoře. 

Advokát by měl věnovat čas klientovi, ne profesní organizaci. Toto všechno je ale zároveň třeba dělat při zachování podstaty i vnímání advokacie jako povolání, které dodržuje a dbá na dodržování etických standardů a společenské odpovědnosti. Za tuto platformu jsem také kandidovala již v předchozích volebních obdobích, do kárné a odvolací kárné komise, což byl ten samosprávný aspekt týkající se profesních standardů.

Patříte k nejrespektovanějším odbornicím na řešení sporů a arbitráže, a to nejen v České republice. Předpokládám, že vaše zkušenosti s vyjednávám právních otázek by mohly být v práci v představenstvu velmi dobře využitelné… Je to tak?

Ano, velice ráda bych své zkušenosti použila při jednání o otázkách týkajících se České advokátní komory, tedy při ochraně profesních zájmů advokátů.

V této souvislosti chcete rovněž využít vašich mezinárodních kontaktů a prohloubit mezinárodní spolupráci mezi advokáty. K čemu by mohla vést?

Výzvy a úkoly pro Českou advokátní komoru jako samosprávnou organizaci a současně i orgán vykonávající ve vymezeném rozsahu přenesenou státní správu vůči svým členům nejsou v řadě případů jedinečné jen pro Českou advokátní komoru. Zahraniční pohledy na řešení podobných věcí by tak mohly – a měly – přinést možnost zefektivnění práce České advokátní komory. Nejde přitom jen o konečná řešení, ale i argumentační přístupy k obdobným problémům.

Velkým tématem uvnitř advokátního stavu je aktuálně zlepšení veřejného obrazu advokacie. Jak by se něco takového dalo udělat?

Osobně si nemyslím si, že advokátní stav by již z povahy našeho povolání měl aspirovat na to být středem mediální pozornosti, ať už v pozitivním nebo negativním smyslu slova. Vnímám advokacii jako službu, jejíž výsledky by měly mluvit samy za sebe. V tomto smyslu je cesta ke zlepšení vnímání advokacie ve veřejném prostoru dlouhodobý a nikdy nekončící proces. 

Co podle mě ale je nutné proaktivně komunikovat a veřejně vysvětlovat okamžitě, je, jak Komora řeší problémové situace, když nastanou. Naposledy úschovy. Poslední novela zákona o advokacii posílila ochranu klientů využívajících službu advokátní úschovy, posílila také kontrolní pravomoci Komory, zřídila garanční fond k odškodnění případů, v nichž klienti vinou advokáta o peníze v úschově přišli (a pojďme si říci rovnou, že v tomto případě vždy jde o trestný čin). Bezprostředním úkolem je zajistit finanční naplnění tohoto fondu, ale současně i podstatně zvýšit povědomí samotných klientů využívajících tyto služby o jejich právech a způsobech, jak se pro takový případ ochránit. 

Jedním z vašich důležitých témat je rovněž vznik elektronického rejstříku rozhodnutí. Jak by měl vypadat?

Tohle je spíš iniciativa směrem dovnitř advokátní profese – aby se advokáti mohli snáze orientovat v konkrétních situacích ve své praxi, včetně hraničních případů. Jde mi především o rychlou dostupnost rozhodnutí soudů a odvolací kárné komise. Měla by být k dispozici včas a v uživatelsky co nejlépe využitelné podobě (fulltextové vyhledávání, tematické vyhledávání). 

Využíváte vy sama nástroje umělé inteligence? Co přinesou do budoucna advokátům a advokacii?

Ano, využívám, i když zatím spíše sporadicky než systematicky. Využití AI advokacii do budoucna nepochybně změní – přinese to zrychlení a zefektivnění práce, včetně zániku „přímého lidského zpracování“ některých agend, a patrně také jinou dynamiku do jednání advokát-klient.

Lze totiž předpokládat, že i klienti budou mít tendenci si na věc utvářet předběžný názor za pomoci umělé inteligence. Otázka, na kterou zatím nemám odpověď, zní, jak při použití umělé inteligence vychovat mladou generaci ke schopnosti vlastní kritické analýzy. Je to výzva, nejen pro advokacii.

Není tajemstvím, že lidé ve Skils jsou velmi pracovně vytížení. Jak vy sama pracujete se svým časem?

Jak jsem už zmínila, já sama považuji advokacii za službu klientovi. Mám to asi zafixované z vlastní rodinné zkušenosti. Dodnes si pamatuji, jak můj dědeček, prvorepublikový advokát v Mladé Boleslavi, i v důchodu na ulici na pozdrav smekal klobouk a zdravil souslovím „k službám“. Aby to fungovalo, musí Vás to bavit a musíte být dobrý organizátor. To první souvisí s osobní stránkou advokacie, osobnostmi klientů i kolegů. Musíte si lidsky sednout, což je patrně také důvod, proč jsem pořád ve Skils. To druhé se dá naučit, ale ani bez toho se neobejdu.

A konečně, pokud byste ve volbách uspěla, co byly první kroky, které byste chtěla po říjnovém sněmu jako členka představenstva učinit?

Myslím si, že první konkrétní kroky by směřovaly právě k věcem souvisejícím s advokátními úschovami a ke zřízení lepší a uživatelsky lépe využitelné platformy s výstupy z rozhodovací praxe ČAK. 

Text byl publikován v rámci spolupráce s partnerem legalwebu Skils.