Potřebuje byznys po volbách nový zákon? Jaký a proč?
Je to už takové skoro klišé, ale stát prostě musí vyřešit problémy stavební legislativy. Aktuálně platný stavební zákon slibované zrychlení povolovacích procesů nepřinesl a přebral některé podstatné nešvary předchozí úpravy.
Stavebních povolení se u nás v současné době vydává nejméně za třicet let a ceny staveb napříč všemi typy nemovitostí dramaticky rostou.
Jakým způsobem by bylo vhodné ho připravit?
Především se nabízí jednou provždy vyřešit problém systémové podjatosti stavebních úřadů, a to zavedením státní stavební správy v čele s nejvyšším stavebním úřadem. To znamená odebrat stavební úřady z přenesené působnosti municipalit a navrátit je pod jednotně vedenou správu státu.
Ten přechod musí být tentokrát transparentně komunikován veřejnosti, s jasným a zejména dostatečně dlouhým přechodným obdobím pro přípravu na straně stavebních úřadů i stavebníků.
Jistě by bylo vhodné zachovat princip „jeden úřad, jedno razítko“ a musí být zajištěna vymahatelnost lhůt z povolovacích procesů.
Zároveň je třeba, aby se neprohospodařil čas, který vznikl odkladem nepovedené digitalizace, která je z dlouhodobého hlediska klíčovým prvkem reformy.