Nemohu ovšem zapomenout na chvíle setkání se svým slovenský týmem na uzavřeném hraničním přechodu, kdy jsme si přes betonovou zábranu mohli jen vyměnit složky s dokumenty a vzájemně si přát, abychom se dožili ve zdraví dne, kdy to vše skončí. O tom dnes však nechci psát. Důvodem, proč se v rámci této rubriky vracím do nedávné minulosti, jsou hotovostní platby a jejich (ne)omezení.
I na Slovensku platí obdoba našeho zákona č. 254/2004 Sb. o omezení plateb v hotovosti. Ve slovenském zákoně č. 394/2012 Z.z. o omezení plateb v hotovosti je však výjimka týkající se pandemií pojata mnohem šířeji než u nás a zákaz plateb v hotovosti nad stanovený limit se nevztahuje na platby v hotovosti poskytnuté nebo přijaté v době krize, války, válečného stavu, výjimečného stavu, nouzového stavu a stavu ohrožení státu.
Vláda Slovenské republiky od 12. března 2020 na základě příslušných ustanovení zákona č. 42/1994 Z.z. o civilní obraně obyvatelstva vyhlásila v souvislosti s nebezpečím šíření koronaviru na celém území státu mimořádnou situaci, přičemž tato mimořádná situace trvala až do 15. září 2023. V mezidobí – v roce 2020 i v roce 2021 – byl vyhlášen celkem 3x také nouzový stav, to ovšem z hlediska suspenze zákonného omezení plateb v hotovosti není podstatné. Podstatné je to, že po dobu tři a půl roku bylo možné na území Slovenska legálně provádět platby v hotovosti nad zákonný limit. Pro srovnání v České republice nouzový stav, kdy také bylo možné legálně provádět platby v hotovosti nad zákonem stanovený limit, trval v letech 2020 a 2021 v součtu méně než 300 dnů.
Koncem roku 2022 sice slovenská vláda schválila novelu zákona o omezení plateb v hotovosti, podle které už vyhlášení mimořádné situace nemá být výjimkou pro jeho uplatňování, avšak tato navrhovaná změna neprošla schválením ve slovenském parlamentu. Poslance nepřesvědčil argument, že důvodem omezení plateb v hotovosti je boj proti daňovým únikům, praní špinavých peněz a kreativnímu účetnictví, přičemž výše uvedená výjimka se jeví jako příliš benevolentní a je v rozporu s účelem zákona. Vyhlášení mimořádné situace v březnu 2020 z důvodu nákazy COVID-19 na území Slovenské republiky sice objektivně nezpůsobilo omezení občanů a podnikatelů v bezhotovostních platbách, avšak poslancům to zjevně nevadilo.
Přestože od ukončení mimořádné situace na Slovensku již uplynuly dva roky, dopady pandemie na omezení hotovostních plateb se budou evidentně projevovat ještě dlouho, přestože lze jen spekulovat, jaký byl vlastně objem hotovostních plateb ve výše uvedeném období. Na řečnickou otázku, kdo měl (má nebo ještě bude mít) z toho prospěch, si může každý odpověď sám. A kdo za to vlastně může? COVID přece.
Slovensko Marka Jakubíka je společným projektem legalwebu a Marka Jakubíka, partnera kanceláře HAJDUK & PARTNERS, v němž s lehkou ironií glosujeme, co funguje nebo nefunguje u našich východních sousedů. Může totiž být lépe, ale také hůře.
Text byl publikován v rámci spolupráce s hlavním partnerem legalwebu HAJDUK & PARTNERS.








