Na právní formalismus jsme museli zapomenout, říká o Lucy a Salem v Národním muzeu Marcela Káňová

Zdroj: Rowan Legal

Národní muzeum letos nabídlo návštěvníkům jedinečnou výstavu – z Etiopie přivezlo na 60 dnů fosilie australopiteků afarensis staré přes tři miliony let, lidské předky Lucy a Selam. Během této doby je viděli přes 200 tisíc lidí, a to poprvé v Evropě. Netradiční muzejní zápůjčku právně garantovala Marcela Káňová ze svým týmem v ROWAN LEGAL, která pro Národní muzeum pracuje dlouhodobě. Jak složité to všechno bylo?

„Originální fosilie australopiteků afarensis téměř nikdy neopouštějí Etiopii a v Evropě byly vystaveny vůbec poprvé a také poprvé společně. Veřejnost dosud mohla spatřit originál fosilie Lucy mimo Etiopii pouze jedenkrát, a to v průběhu šestileté tour po Spojených státech amerických mezi lety 2007 a 2013. Originál fosilie Selam byl oficiálně představen pouze v Národním muzeu Etiopie v Addis Abebě v roce 2006 při oznámení nového objevu. Vystaveny nejsou trvale ani v Národním muzeu Etiopie a etiopská strana v nejbližších letech neplánuje jejich další zápůjčku do zahraničí. Proto byla jejich pražská výstava skutečně jedinečnou a na dlouhou dobu neopakovatelnou možností spatřit tyto unikáty na vlastní oči,“ uvedlo v této souvislosti Národní muzeum.

Najít právní rovnováhu

Jaké tedy bylo pro partnerku ROWAN LEGAL Marcelu Káňovou právně zajišťovat tak velkolepou událost, jakou byla výstava Lucy a Selam v Národním muzeu? „Byla to rozhodně nesmírně zajímavá a cenná zkušenost, které si velmi vážím. To ale platí prakticky o všech projektech Národního muzea, na kterých jsem měla možnost se v posledních letech podílet. Nicméně v tomto konkrétním případě, je pravdou, že právě s velkolepostí a významem té výstavy byla spojena odpovídající odpovědnost, kterou jsem rozhodně vnímala,“ prozrazuje advokátka pro legalweb.

„V okamžiku, kdy jsem se do tohoto projektu zapojili, už bylo vynaloženo neskutečné úsilí na straně vedení Národního muzea a nepřicházelo tak do úvahy, aby právě právní otázky jakkoliv ohrozily samotou realizaci výpůjčky a tím i výstavy. Samotný proces přípravy a diplomatických jednání s etiopskou stranou (Národním muzeem v Addis Abebě a tamním ministerstvem cestovního ruchu) trval zhruba dva roky. To pochopitelně determinovalo způsob jednání o konkrétních smluvních podmínkách a přístup při formulaci smluv. Bylo nutné najít rovnováhu mezi dostatečnou právní ochranou Národního muzea a eliminací rizika, že druhou smluvní stranu vyděsíme či odradíme od záměru výpůjčky. Je nutno si uvědomit, že etiopská mentalitu je jiná, a to i v oblasti práva. Zkrátka na typický právní formalismus jsme museli zapomenout.“

Sen generálního ředitele a zapojení premiéra

Vyjednávání výstavy měl na starosti zejména generální ředitel Národního muzea Michal Lukeš, významně se do něj zapojil rovněž tehdejší premiér Petr Fiala. „Mám radost z toho, že se nám během mé návštěvy Etiopie na podzim roku 2023 podařilo domluvit, aby mohly být fosilie Lucy a Selam vystaveny v Praze,“ sdělil už dříve jako předseda vlády. „Jde o naprosto jedinečnou událost, protože originál fosilie bude pro veřejnost vystaven vůbec poprvé v Evropě. Děkuji především panu premiérovi Abiy Ahmedovi, a také paní ministryni Selamawit Kassa za to, že nám do České republiky zapůjčili nejcennější exponáty národního kulturního dědictví Etiopie. Velice si toho vážím.“

„Vystavení originálních fosilií Lucy a Selam v Národním muzeu v naší nové expozici Lidé a jejich předci je pro mne osobně splněním snu a bezpochyby jedním z nejvýznamnějších okamžiků v historii naší instituce a též dokladem toho, že patříme mezi špičková muzea mezinárodního významu a dokážeme v České republice pořádat výstavní projekty světové úrovně,“ uvedl   se zahájením výstavy generální ředitel Národního muzea Michal Lukeš. „Upřímně děkuji Etiopii, jejímu Ministerstvu cestovního ruchu a všem kolegům z Etiopského úřadu pro kulturní dědictví za mimořádnou důvěru a velkorysost, s jakou nám tuto jedinečnou příležitost poskytli. Je pro nás obrovskou ctí přivítat v Praze jedny z nejcennějších paleoantropologických exponátů na světě, a poskytnout veřejnosti možnost spatřit je vůbec poprvé v Evropě.“

Místo komerčního pojištění státní záruka

Právníci tak museli řešit věci, které nikdy dříve neměli na stole. „Velmi specifické byly prakticky všechny aspekty související s realizací výstavy od balení exponátů, dohled zástupců Národního muzea v Addis Abebě, okamžik přechodu nebezpečí, přes zajištění přepravy a její pravidla, až po vrácení exponátů zpět do Etiopie. S ohledem na nevyčíslitelnou hodnotu se však jako problematická ukázala otázka pojištění a schopnost pokrýt na základě komerčního pojištění všechny rizika,“ odhaluje Marcela Káňová.

„Namísto komerčního pojištění však nakonec byla poskytnuta státní záruka. Právě řešení státní záruky, resp.  dohody o poskytnutí náhrady za vypůjčené předměty podle § 6 a následujících zákona č. 203/2006 Sb., o některých druzích podpory kultury a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, jsem řešila já osobně poprvé,“ dodává.

Záruky proti zabavení u další výstavy

Národní muzeum aktuálně láká také na svou další mimořádnou výstavu, 100 pokladů, 100 příběhů. I na té Marcela Káňová pracovala. „Tato výstava unikátních artefaktů z Tchaj-wanu, je nepochybně specifická svým mimořádně silným politickým přesahem, odrážejícím napětí mezi Tchaj-wanem a Čínskou lidovou republikou (ČLR) a specifickou zahraniční politiku České republiky,“ upozorňuje advokátka. 

„Jelikož se jedná o předměty pocházející z Národního palácového muzea v Tchaj-peji, kam byly převezeny v roce 1949 armádou generála Čankajška po porážce nacionalistů v občanské válce s komunisty, ČLR na ně dlouhodobě uplatňuje nárok. Považuje je totiž za symbol národního dědictví, které „patří Pekingu“. Zásadní podmínkou Thaj-wanu tak bylo poskytnutí záruky proti zabavení předmětů po doby, kdy se nacházejí na území České republiky, stěžejní proto byla doložka nezabavitelnosti (tzv. Immunity from Seizure), která která zajišťuje, že zapůjčený kulturní statek nebude během dočasné výstavy v zahraničí zabaven, zkonfiskován nebo zadržen na základě nároků třetích stran. Už dříve přitom musel být novelizován zákon o státní památkové péči tak, aby se tato doložka vztahovala i na Tchaj-wan.“

Přispět právní podporou

Národní muzeum pod vedením Michala Lukeše plánuje také na příští léta další velkolepé výstavy. Má tak Marcela Káňová v tomto ohledu nějaký sen? Třeba nějaký opravdu slavný exponát, jehož zápůjčku a výstavu v České republice by chtěla mít jako advokátka na starosti? „Na velké sny je tady pan generální ředitel Národního muzea, který však není jen vizionář, ale již několikrát dokázal, že tyto velké sny umí i realizovat. Budu tedy velmi ráda, když budu moci i nadále být u toho a k jejich realizaci tak alespoň trochu přispět, právě právní podporou.“ 

Text byl publikován v rámci spolupráce s JUDr. Marcelou Káňovou, Ph.D.