Komora 2.0 o marketingu v advokacii: Buďte autentičtí a srozumitelní

Zdroj: Komora 2.0

Platforma Komora 2.0 otevřela na své nedávné besedě NextGenLaw vedle tématu duševního zdraví také otázky spojené s marketingem a osobním brandingem v advokacii . S jejími kandidáty do představenstva České advokátní komory jsme se k tomu tématu vrátili, a to otázkou „Jak přistupujete k marketingu a osobnímu brandingu?“

Jana Pattynová: 

Podobně jako ke všemu v životě – snažím se být autentická a upřímná, k sobě i k ostatním. Ne vždy se to podaří, ale nevěřím na vytváření dokonalého obrazu, který neodpovídá skutečnosti. Takový brand může být sice navenek zajímavý, ale vnitřně odcizující. V advokacii je podle mě důležité, aby lidé věděli, co dělám, a rozuměli tomu. Když mě budou potřebovat, snadno si vzpomenou. A pokud ne, žádný marketing to stejně nezmění.

Pokud mohu dát nevyžádanou radu – nekomunikujte o své expertize příliš složitě. Jestli Váš branding nepochopí ani Vaše děti nebo rodiče, je možná čas něco změnit.

Jan Mašek: 

Marketing považuji za užitečnou součást advokátního podnikatelského života. Preferuji, aby byl spíše nenucený a přirozený. Za silný nástroj považuji profesní sítě a osobní networking. Osobní brand netvořím úplně cíleně. Časově náročnější, ale stabilnější se mi zdá být dlouhodobá osobní a profesní činnost, která ho vytváří.

David Uhlíř: 

Marketingu se nevěnuju, protože to neumím. Osobní branding pěstuji tak, že už léta dělám práci, která mě baví a těší. Zastupuji klienty, se kterými si rozumím, píšu komentáře k tomu, co chápu, učím studenty, kteří mají zájem. 

Pavel Kroupa: 

Základ je být autentický. Nesnažím se vytvářet nějakou umělou personu, která bude „vypadat dobře na sítích“. Lidi dnes poznají, co je skutečné a co je marketingový balast. Takže se snažím být konzistentní v tom, co dělám, jak přemýšlím a jak to sdílím navenek – ať už mluvím na konferenci, nebo píšu příspěvek na LinkedIn.

Marketing v advokacii by měl vycházet zejména z hodnot, ne z pouček. U nás v kanceláři říkáme, že právo je hlavně o lidech a příbězích. A to se snažím přenést i do komunikace – mluvit srozumitelně, ukazovat zákulisí naší práce, nebát se témat, která třeba nejsou „trendy“, ale jsou důležitá. A nechat v tom kus sebe.

Jan Spáčil: 

Marketingu se věnuji dle situace a potřeby. Aktuálně v pozici samostatného advokáta jsem spíše pasivní a víceméně se omezuji na to, aby informace o mě a mé práci a službách byly dohledatelné. Osobní brand buduji především klientskou zkušeností a spokojeností. Situace byla pochopitelně zcela jiná, když jsem vedl Deloitte Legal – marketing pro mne byl jednou z jasných priorit a vždy jsem se o jeho důležitosti snažil kolegy přesvědčit.

Domnívám se, že by si každý advokát či advokátní kancelář měla nejdříve zodpovědět otázku, proč se případně marketingu a brandingu potřebují věnovat a co mám být cílem. Dělat marketing jen protože by se to mělo a dělají to ostatní, nedává smysl.

Pokud si ale kolegové vyhodnotí, že marketing potřebují, doporučoval bych tuto oblast nepodceňovat. My advokáti si často myslíme, že rozumíme všemu a na vše jsme odborníci, ale opak je pravdou. Pokud dělat seriózně marketing, je třeba si nechat poradit od opravdových odborníků a nebát se do něj investovat.

Michala Plachká: 

Po svém. Instinktivně. 

Myslím, že brand vzniká postupně tím, jak pracujeme, jak mluvíme, jak myslíme. A jak se to všechno propisuje do toho, co po nás zůstává – v textech, v rozhodnutích, v lidech. 

Nepíšu proto, abych budovala značku. Ale protože věřím, že když něco má smysl říct, má to zaznít. A když něco (nebo někdo) stojí za pochvalu, má ji dostat. A vlastně mě baví, že to může fungovat i v právnickém světě, který se často bere moc vážně.

Magda Olyšarová: 

Do nedávné doby jsem se osobnímu marketingu téměř nevěnovala. Sebeprezentace mi obecně nebyla vlastní.

Výhodou práce ve velké advokátní kanceláři je, že máme profesionální marketingový tým, který mi vysvětlil, jak zásadní je, aby byli vidět nejen značky, ale i jednotliví právníci. To šlo ruku v ruce s mým osobním rozvojem. S postupujícím věkem a zkušenostmi jsem si začala uvědomovat, že mám v některých oblastech opravdu co říct, a že stojí za to to sdílet. (smích)

A jak osobní marketing dělám? Snažím se stavět na své odbornosti, píšu články, publikuji a příležitostně vystupuji na konferencích. Prezentace na sociálních sítích mi sice není úplně vlastní, ale snažím se ji rozvíjet co nejpřirozenější cestou. 

(Text byl publikován v rámci spolupráce s Komorou 2.0)