Jak začít v advokacii podle Jiřího Kindla: Náskok získáte rychlou adaptací na moderní technologie

Technologie mohou advokacii jen dál posunou, jsou výzvou, ale rovněž příležitostí, říká partner kanceláře Skils Jiří Kindl. „Klíčové je naučit se dané nástroje efektivně a zároveň bezpečně začlenit do praxe. V tomto směru může mladší generace dokonce získat určitý náskok před zkušenějšími kolegy,“ popisuje zkušený právník, který k přípravě svých odpovědí přibral svou kolegyni, studentku Lenku Škopkovou.

Jiří Kindl
Zdroj: Skils

Začínající právníci mívají obavy z nástupu umělé inteligence a změn, které to do advokacie přinese. Má podle vás ještě smysl začínat v advokacii?

Rozhodně má. Advokacie je neustále se vyvíjející obor a nová technologie má potenciál jej dále posouvat – pokud je využita správně. Aktuální technologická řešení založená na umělé inteligenci, myslím zejména velké jazykové modely, jsou prostě dalším nástrojem, s nímž musí být advokáti schopni pracovat, a to při dodržení odborných standardů, které jsou s advokátní profesí spojeny. 

Z jiného úhlu pohledu se dá říct, že nástroje umělé inteligence přináší v rámci advokátní práce určitou výzvu, ale zároveň i příležitost. Klíčové je naučit se dané nástroje efektivně a zároveň bezpečně začlenit do praxe. V tomto směru může mladší generace dokonce získat určitý náskok před zkušenějšími kolegy, protože jejich schopnost adaptace na moderní technologie může být mnohdy lepší, a tedy mohou nové nástroje snáze a rychleji využít naplno. 

Myslím si navíc, že umělá inteligence má potenciál kvalitu právních služeb v některých ohledech i dále zvyšovat, a to v tom smyslu, že rutinní práci zastanou technologie a právníkům se uvolní ruce, aby se mohli více věnovat strategickému poradenství, projektovému managementu, komunikaci s klienty a adaptaci na jednotlivé potřeby klientů, zastupování před soudy a dalším úkonům, kde je lidský faktor nenahraditelný. 

Ostatně advokacie jako profese není jen prostředkem pro odpovědi na právní otázky klientů. Špičková advokacie nabízí klientům komplexní řešení jejich právních problémů a jako taková musí být založena i na mimořádné důvěře klienta, interpersonálních dovednostech, schopnostech posoudit praktická rizika a také na převzetí odpovědnosti za poskytované služby, což jsou aspekty advokátní profese, které nástroje umělé inteligence nemohou pokrýt.

Jak ke své kariéře přistoupit? Na co se zaměřit?

Mladším kolegům a kolegyním bych doporučil, aby na maximum využili možnosti získávat v advokacii praktické zkušenosti. V začátcích advokátní kariéry je nejdůležitější opravdu tvrdě pracovat – právě nasazení, ochota učit se a schopnost dotahovat věci do konce vytváří pevný základ pro budoucí růst. Tvrdá práce a učení se od zkušenějších kolegů v oboru jsou nenahraditelné a žádná technologie ani teoretická znalost je nemůže plně zastoupit. 

Studium práva může poskytnout solidní teoretický rámec, ale skutečnou jistotu a profesionalitu přinese až praktická zkušenost a související bezpočet iterací s kolegy, úředníky, soudci či klienty a zpětných vazeb od nich. Z hlediska vhodného zaměření by to pak v obecné rovině mělo být směřování na komplexní právní znalosti a dovednosti na rozdíl od rutinních činností.

Jaké obory budou podle vás v tomto ohledu obory budoucnosti?

Těžko by šlo jmenovat jednu konkrétní oblast práva, ale obecně se určitě bude jednat o ty obory, které zahrnují komplexní posouzení právních otázek často s multidisciplinárními přesahy a které posléze vyžadují výrazný lidský vstup (ať již jde např. o vyjednání komplexních M&A transakcí, litigaci ve složitých sporech či náročnou interakci s regulátory). 

Špičkoví advokáti budou obtížně nahraditelní v oborech spojených s poskytováním komplexních služeb, kde je potřeba rozsáhlého kritického uvažování, schopnost porozumět jedinečné situaci klienta, poskytnutí adekvátní strategie a posouzení rizik anebo osobní účasti na schůzkách a soudních či úředních jednáních. Tyto dovednosti jsou a zůstanou dle mého názoru ve značné míře doménou „lidských“ právníků i v budoucnu.