Letošní rok je pro vás velmi úspěšný, rostete, aktuálně jste také získali certifikaci legalwebu Advokátní kancelář budoucnosti v oblasti retailu. Co se u vás aktuálně děje?
Ondřej Preuss: V první řadě děkujeme za toto vyzdvihnutí naší kanceláře. Vážíme si toho a potvrzuje to, co sami každý den vidíme v naší praxi. Vrací se nám to, na čem jsme pracovali deset let. Opětovně k nám přicházejí jednotliví klienti a hlavně se nám podařilo vybudovat nástroj, kterým může advokacie tyto klienty obsloužit. Už od začátku jsme plánovali, že pro advokáty vytvoříme nový trh, a to z lidí, kteří by k nim jinak kvůli poměru cena-výkon nikdy nepřišli. Což se nyní děje, ať již se to týká nemovitostních transakcí, pracovního práva, rodinných záležitostí nebo záležitostí spojených s rozhodováním společenství vlastníků jednotek. Advokacie tak rovněž dostává své povinnosti pomáhat lidem v situacích, v nichž jim hrozí nějaké nebezpečí, určité riziko nebo škoda. V současnosti se každý může domoci kvalitní právní služby. Což byl jeden z cílů, s nímž jsme Dostupného advokáta zakládali.
Jaroslav Baier: Advokacii se snažíme dělat úplně jinak, než doposud byly právní služby poskytovány. Náš koncept je jiný a z hlediska tradiční advokacie často neintuitivní. A to, že jsme dosáhli na označení Advokátní kancelář budoucnosti – jde vlastně v oblasti retailu o naše třetí ocenění v řadě – vnímáme jako podporu v této naší činnosti a výraz toho, že to děláme dobře.
Advokacie je nyní dostupnější rovněž díky využití nových technologií a umělé inteligence, které vy taktéž hojně používáte…
Ondřej Preuss: Moderní technologie nám v tom nepochybně pomáhají, ale v první řadě nám otevírají možnost propojit se s klienty. Lidé začínají řešit všechno online, i právní služby musí být online, aby se k lidem dostaly. Je to tak nutnost, i vzhledem k tomu, jak uvažuje mladší generace. Advokacie nemůže stát mimo, jinak za chvíli bude stát opodál, jako ten pověstný kůl v plotě. S umělou inteligencí pracujeme již několik let, jsme ale velmi obezřetní, už kvůli základním pravidlům advokacie, jako je mlčenlivost, které ctíme a klademe na ně obrovský důraz. V technologiích ale vnímáme opravdu velkou příležitost. Také je třeba si uvědomit, že technologie nejsou budoucností, ale současností a jejich využití se bude jen prohlubovat.
Jaroslav Baier: Umělá inteligence změní advokacii radikální způsobem. Řada advokátů na to není vůbec připravena a vlastně se na to připravuje dost obtížně. Dostupný advokát je oproti tomu postavený na technologiích od začátku do konce. Technologie nám pomáhají akvírovat nové klienty, ale také zefektivňovat a zkvalitňovat poskytování právních služeb. Opouštíme rovněž model všeobecného zaměření, to příliš nefunguje z pohledu efektivity ani kvality právní rady jako takové. Každý náš advokát se tak specializuje. Jednotlivé zakázky jsou rozdělovány dle jednotlivých specializací, s čímž nám opět pomáhají technologie, neboť se tak děje automatizovaně.
Když mluvím o akvizici nových klientů, tak Dostupný advokát je dnes největší obsahový web s právní tematikou na českém internetu, předběhli jsme v počtu unikátních návštěv i epravo. Tuhle pozici si snažíme udržet a investujeme do toho opravdu velké prostředky každý rok. Každý měsíc máme zhruba 300 nových klientů, v našem back office přitom v současnosti působí jen dva lidé. Celý ten proces tak běží do značné míry automatizovaně, bez nutnosti lidského zásahu a bez byrokracie, kterou budeme ještě dále snižovat.

Otevíráte rovněž nové pobočky, patrně aktuálně máte největší regionální síť ze všech advokátních kanceláří v České republice. Jak to jde dohromady s technologiemi? I v tom, že nemusí všichni specializovaní právníci sedět v Praze, ale mohou být kdekoliv po republice?
Ondřej Preuss: Drtivá většina naší práce probíhá online, nedochází při ní k dennímu styku s klientem. Naše praxe se ale odlišuje méně, než by někdo čekal: chodíme k soudu, naši advokáti poskytují celý okruh služeb, k čemuž někdy osobní kontakt nezbytný je. Posouváme to, co je v současnosti v advokacii běžné, ale ještě přímočařejším směrem.
Jaroslav Baier: Je to trend, v němž chceme dále pokračovat a do konce příštího roku chceme mít své zastoupení v každém krajském městě. Interně máme náš tým rozdělený do oblastí Čechy a Morava a v každé této oblasti budujeme jednotlivé specializace. Během příštího roku se chceme rozrůst na počet 20 advokátů, což jednotlivé specializace ještě více zpřístupní.
Ondřej Preuss: Je to tak, rozvíjíme se teď velmi turbulentně. Během posledního půl roku k nám nastoupilo asi pět nových advokátů a nové nástupy budou pokračovat. Bohužel to souvisí také s těžkým létem, které máme za sebou, kdy tragicky odešel jeden z našich kolegů. Byl s námi téměř od začátku, neuvěřitelně spolehlivý a skvělý advokát, náš největší odborník na nemovitostní právo. Interně jsme museli řešit mnoho těžkých zkoušek, ale ukázala se při tom také síla naší služby, našeho systému, ale v neposlední řadě i našich vztahů. Věřím, že jsme to zvládli jako soudržný tým, ostatní kolegové nám velmi pomohli. Další personální rozvoj tak zvládneme uřídit ještě lépe, než kdybychom zažívali jen růžové okamžiky.
Jako Dostupný advokát nabízíte advokátní službu rovněž pro klienty, kteří nemusí být pro velké advokátní kanceláře zajímaví. Spolupracujete s velkými kancelářemi nimi?
Jaroslav Baier: Právní služby poskytujeme v celém rozsahu, mnohdy ale specificky. S velkými advokátními kancelářemi tak určitě v oblastech, které pro ně nebudou ekonomicky zajímavé nebo by pro ně bylo náročné menší klienty administrativně obsluhovat, spolupracovat chceme. Jsme připraveni se takovéto práce ujmout.

Podle vašich odpovědí v dotazníku Advokátní kanceláře budoucnosti se plánujete více věnovat problematice náhrady škody a také daním. Vnímáte, předpokládám, tuto poptávku?
Ondřej Preuss: Množství uživatelů používá náš web jako bránu do právního světa. A na doplňujících dotazech k našim článkům zjišťujeme, že o tyto oblasti je velký zájem. Věnovali jsme se jim už dříve, protože jednou z našich nejběžnějších činností je, že zastupujeme klienty, kteří uplatňují určitý nárok. Dává nám smysl tyto služby strukturovat a vytvořit pro ně speciální nástroj, díky němuž dokážeme potřeby klientů ještě lépe uspokojit.
Daňové právo sice nemá většina advokátů příliš ráda, je specifické, ale ten příběh je velmi podobný. Přicházejí nám daňové dotazy, i s vazbami na jiné služby, v poslední době třeba ohledně investic do bitcoinů, i když nevím, jestli tohle slovo dnes v advokacii vůbec říkat (smích). To všechno tak rovněž v rámci naší služby institucionalizujeme. Chceme pokrýt organickou poptávku a dát klientům co nejlepší služby, zároveň v tom ale vidíme příležitost k dalšímu růstu. Rozšiřujeme tím rovněž advokátní trh a retailovým klientům umožňujeme, aby se k takové službě dostali a řídili svá rizika.