DONATI LEGAL: Proč je Advokátní kanceláří budoucnosti 2025?

„Za posledních 12 měsíců jsme prošli poměrně turbulentním obdobím, zejména na poli personálních změn a hledání správné týmové dynamiky. Tento proces nám umožnil upřesnit směřování kanceláře a nastavit zdravý balanc. Výsledkem je stabilizovaný tým, který stojí na vzájemné důvěře a sdílených hodnotách. Díky tomu jsme mohli rozšířit a diverzifikovat naše specializace a otevřít si cestu k dalšímu růstu. Celkově tak uplynulý rok vnímáme jako období proměny, které nás posunulo do další fáze života kanceláře,“ charakterizuje posledních zhruba 12 měsíců svým pohledem Gabriela Donati, zakladatelka kanceláře DONATI LEGAL, která v roce 2025 získává od legalwebu certifikaci Advokátní kancelář budoucnosti.

Jaký typ práce považujete v tuto chvíli za pro vás  jako pro kancelář charakteristický? 

Pro naši kancelář je dlouhodobě charakteristické rodinné právo, v němž poskytujeme klientům právní podporu v jejich životních situacích. V poslední době jsme však výrazně posílili také v oblasti obchodního práva, v rámci níž pomáháme podnikatelům s nastavením smluvních vztahů, zakládáním, správou a přeměnami společností i řešením sporů. Vnímáme potřeby klientů v širším kontextu a pomáháme jim hledat řešení, která nejsou jen právně správná, ale i prakticky udržitelná a strategicky výhodná.

Ať už jde o zásadní životní situace nebo businessová rozhodnutí, stojíme vždy po boku našich klientů. 

Využíváte při své práci umělou inteligenci a další technologie?

Ano, umělou inteligenci a moderní technologie využíváme aktivně. Díky tomu můžeme klientům přinášet efektivnější servis. Zároveň máme ale na paměti, že samotný výkon právní profese je typický spíše individuálním přístupem.  

Jakým způsobem?

Například AI nám pomáhá především s automatizací rutinních procesů nebo třeba s analýzou delších textů. Využíváme ji skutečně jen jako pomocný nástroj a nikoli jako náhradu za právníka, protože jsme si vědomi limitů, které zejména právě v právní oblasti stále ještě má. 

Nabízíte svým klientům propojení právních služeb s dalšími poradenskými obory?

Ano, aktivně klientům nabízíme propojení i na další odborníky podle jejich potřeb. Spolupracujeme například s notáři, mediátory nebo daňovými poradci. V případě potřeby zprostředkováváme také kontakt na odborníky v oblasti psychologie či sociální pomoci. Naším cílem je zajistit klientům co nejkomplexnější podporu při řešení jejich záležitostí.

Jakými a jak?

Záleží vždy na konkrétní situaci a potřebách klienta. Nejčastěji je propojíme s našimi ověřenými kontakty, převážně se znalci nebo daňovými poradci. Díky tomu dokážeme zajistit, aby klient dostal komplexní řešení, které přesahuje rámec čistě právní služby. Spolupráce probíhá podle potřeby, někdy jen předáním kontaktu, jindy v úzké kooperaci, kdy s klientovým souhlasem aktivně komunikujeme i s ostatními zapojenými odborníky, abychom zajistili co nejlepší výsledek.

Umožňujete práci na částečné úvazky? 

Ano, práci na částečný úvazek umožňujeme a podporujeme tam, kde to povaha práce dovoluje. Flexibilita je důležitá pro dlouhodobou spokojenost i udržitelnost pracovního života, a proto se snažíme vycházet vstříc různým životním situacím – ať už jde o péči o děti, studium, zdravotní důvody nebo jiné osobní potřeby. Zároveň dbáme na to, aby byli i ti, kteří pracují na zkrácený úvazek, plnohodnotnou součástí týmu a měli přístup ke stejným informacím a příležitostem jako ostatní. 

Jakým způsobem?

Částečné úvazky nabízíme aktuálně především u administrativních a studentských pozic, kde se flexibilita zatím nejlépe osvědčila. U ostatních rolí vždy zohledňujeme konkrétní potřeby kanceláře i člověka. Někdy je nezbytný plný úvazek, jindy jsme schopni domluvit part-time režim. Je to velmi individuální. 

Přemýšlíte o udržitelnosti a ESG tématech?

Sledujeme trendy a snažíme se, aby naše interní procesy i poradenství klientům reflektovaly odpovědný přístup k životnímu prostředí a společenské odpovědnosti.

Jak? A jak k těmto tématům přistupujete?

K těmto tématům přistupujeme prakticky. Snažíme se minimalizovat papírování, spisy vedeme téměř pouze elektronicky a dbáme na drobné každodenní kroky, které šetří zdroje.

Uvažujete o otevření nových specializací či o nových projektech? 

Ano, momentálně jsme plni nápadů a jen doufáme, že nalezneme více času pro jejich realizaci. 

Jakých?

Aktuálně rozjíždíme projekt komplexního právního poradenství pro realitní makléře. Dále se zaměřujeme na aktivní řešení právních otázek spojených s umělou inteligencí a edukaci klientů v této oblasti. Kromě toho chystáme i projekt pro firmy, v rámci kterého budeme poskytovat služby rodinného práva jako benefit zaměstnavatelů pro zaměstnance. Snažíme se být kreativní. Baví to klienty i nás.


Projekt Advokátní kanceláře budoucnosti probíhá letos poprvé a doplňuje projekt legalweb, má za cíl představit část advokátního trhu v souvislosti se současnými výzvami a tématy budoucnosti, jako je nástup umělé inteligence, ESG či celkové přizpůsobení se poradenské služby požadavkům klientů. 

Do letošního ročníku projektu Advokátní kanceláře budoucnosti byly přizvány výlučně advokátní kanceláře z řad partnerů a podporovatelů projektu legalweb, v příštích letech by mělo být hodnocení otevřeno i dalším zájemcům.

Titul Advokátní kancelář budoucnosti získaly ty kanceláře, které vyplnily zaslaný dotazník a dosáhly při jeho hodnocení alespoň dvou třetin možných bodu. Nejde tedy o unikátní titul, ale spíše o určitou certifikací ze strany legalwebu.