Digitalizace a AI proměňují roli podnikového právníka. V Notinu už jsme o krok dál, říká Václav Malý

Zdroj: Unie podnikových právníků

Ocenění Podnikový právník 2025 v kategorii Podniková právní kancelář v září získal tým společnosti Notino, s.r.o., který vede Václav Malý. Titul uděluje Unie podnikových právníků ČR. Vedoucího oceněného týmu jsme se zeptali na výraznou technologickou transformaci, kterou desetičlenný tým za posledních několik let prošel, a také na výhody členství v Unii. Jak dnes vypadá každodenní agenda vašeho právního týmu?

Jak dnes vypadá každodenní agenda vašeho právního týmu?

Podporujeme obchodní aktivity společnosti Notino ve 27 evropských zemích. Naší hlavní agendou je contract management a poradenství interním klientům, ale věnujeme se také compliance, risk managementu, korporátní administrativě a sporové agendě.

Současně se snažíme neustále zvyšovat vlastní efektivitu prostřednictvím legal operations. Tým má aktuálně deset členů působících ve více zemích Evropské unie, většina z nás ale stále sídlí v Brně.

Používáte vlastní technologický nástroj, díky němuž zvládáte rychleji odbavovat smlouvy. Jak tento software funguje?

Používáme contract management systém od společnosti Cequence, který byl upraven na míru našim procesům a potřebám. Nástroj umožňuje interním klientům řídit si své smlouvy samostatně a nám dává přehled o celém procesu kontraktace.

Vidíme, kdo se k čemu vyjádřil, co bylo schváleno, a na jednom místě máme jak samotné smlouvy, tak i projekt jejich uzavírání a následného plnění. Díky chytrým funkcím dokážeme vyhledávat informace napříč dokumenty a náš AI chatbot umí interním klientům nabídnout základní revizi nebo odpovědět na jejich dotazy. Současně efektivně měříme SLA vůči interním klientům, ať už jde o dobu právní revize, nebo průměrnou délku kontraktace, a tyto časy průběžně zkracujeme.

Díky přístupu založenému na legal operations a chytrým nástrojům zvládneme dnes odbavit až dvojnásobek smluv oproti stavu před dvěma lety, a to bez navýšení personální kapacity.

Plánujete další zapojení technologií do vaší práce? Jak to uděláte?

Ano, pokračujeme v naší vizi samoobslužného řešení smluv interními klienty. Chceme, aby si běžné záležitosti, včetně uzavírání standardních smluv, dokázali vyřešit přímo v systému bez nutnosti zapojení právníka. Tomu pomáháme jednak novými funkcemi našeho systému, jednak zjednodušováním procesů tam, kde to dává smysl.

Zároveň se všichni učíme lépe pracovat s dostupnými AI nástroji a využívat je pro zvýšení vlastní produktivity. Upřímně, čeká nás ještě dlouhá, ale zajímavá cesta.

Nakolik se v současnosti práce podnikového právníka mění?

Zásadním způsobem. Podnikový právník dnes získává klíčovou roli ve světě, kde roste regulační tlak i potřeba rychlého a bezpečného uzavírání komplexních smluv. Oproti outsourcingu právních služeb má interní právník řadu výhod. Zná společnost a její produkty do hloubky, rozumí ekonomickým souvislostem a dopadům svých rozhodnutí. Není jen „hasičem požárů“ jako advokát, ale spoluřídí firmu, které pomáhá růst a současně ji chrání před riziky.

Nástup technologií, od digitalizace procesů přes data governance až po AI, navíc dělá práci podnikového právníka zajímavější, s vyšší přidanou hodnotou. Díky tomu se může více soustředit na to, kde je jeho role nejdůležitější: být skutečným partnerem byznysu.

Jaký význam pro vás má členství v Unii podnikových právníků ČR?

Za jednu z hlavních výhod považuji možnost kvalitního vzdělávání a profesního rozvoje. Unie nabízí množství přednášek a kurzů na velmi vysoké úrovni a co je klíčové, jsou zpravidla prakticky zaměřené, stejně jako my, podnikoví právníci. Pro mě osobně je ale největším přínosem networking s těmi nejlepšími profesionály z oboru, kteří jsou často i velmi inspirativními osobnostmi. Sdílení zkušeností a know-how je to, co nás v Unii společně posouvá dál a dělá silnějšími.

Ocenění Podnikový právník 2025 proběhlo za mediálního partnerství legalwebu. Text byl publikován v rámci této spolupráce.