S informací o tom, že mají lidé hypotéku, se běžně svěří známým nebo rodině až 70 % lidí. Také leasing nebo půjčku na auto lidé před známými nebo rodinou příliš neskrývají, až 62 % o této půjčce hovoří. S dalšími úvěrovými produkty se ale už nesvěřujeme.
„U kontokorentu, kreditní karty nebo bankovní spotřebitelské půjčky je to spíše dané tím, že to není zkrátka zajímavá informace pro sdílení se známými. U nebankovních úvěrů hraje daleko větší roli i pocit studu nebo ochrana soukromí,“ uvádí Jan Fišar, country manager Creditea, digitální divize společnosti Provident Financial. 17 % se za nebankovní půjčku stydí, 21 % ji považuje za soukromou věc, s kterou se nesvěřuje. Jakýkoliv úvěr považují za čistě soukromou věc spíše starší ročníky.
Kolik lidí si stále půjčuje na zbytnosti?
Základní pravidlo finanční gramotnosti je: Nepůjčujte si na zbytné věci, které nepotřebujete, jako je dovolená, vánoční dárky, luxusní oblečení nebo nejnovější mobilní telefon a nikdy si nepůjčujte na splátky jiných půjček.
„V našem průzkumu jsme se právě zaměřili na tyto zbytné věci, abychom zjistili, jak na tom ve skutečnosti je širší veřejnost. Z dat vyplynulo, že jenom jednotky procent si půjčují nebo chystají půjčit na drahé značkové zboží, vánoční dárky, rodinné oslavy a dovolenou. Není nic špatného na tom, že si více než čtvrtina lidí někdy půjčila na dražší domácí spotřebič jako je pračka či myčka. V tomto případě jim věc, na kterou si půjčují, vydrží déle než ji budou splácet,“ popisuje Jan Fišar z Creditea.
Které informace jsme ochotni sdílet při žádosti o úvěr
77 % lidí považuje za naprosto normální chtít po žadateli o úvěr ověření totožnosti a příjmu. 71 % dotázaných souhlasí s nahlížením do úvěrových registrů, které sbírají informace o úvěrové historii žadatele.
Výrazně méně komfortně se lidé cítí, pokud by měli sdílet informace o příjmech dalších členů domácnosti, pouze 14 % by nemělo problém se o tuto informaci podělit. Pouze 4 % dotázaných uvedlo, že mohou poskytovatelé sledovat jejich chování na sociálních sítích.
„Při žádosti o půjčku je relevantní udělit oprávnění k nahlížení do bankovního účtu, aby poskytovatel mohl zkontrolovat příjmy a výdaje žadatele. Některé společnosti však žádají o přístup k poloze telefonu, k fotogalerii nebo shromažďují informace o používání sociálních sítí nebo o předplatných na různých serverech. Lidé by proto měli být obezřetní k čemu udělují souhlas,“ vysvětluje Jan Fišar.
Celých 8 % respondentů si překvapivě myslí, že by poskytovatelé neměli prověřovat o žadateli žádné informace a veškerou odpovědnost při rozhodování o půjčce by měl mít právě žadatel sám. S věkem respondentů se tento pocit navíc zvyšuje.
O průzkumu
Creditea realizovala průzkum ve spolupráci s výzkumnou agenturou Ipsos. Sběr dat probíhal prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos v srpnu 2025 na reprezentativním vzorku populace 1013 lidí ve věku 18 až 65 let v celé České republice.
Publikace vychází z původní tiskové zprávy, která byla dále redakčně zpracována – pozn. red.