Potřebuje byznys aktuálně, po volbách, nějaký nový zákon? Jaký a proč?
Určit pouze jeden zákon, který by byznys jako takový významně potřeboval, je velmi obtížné.
V obecné rovině lze vždy hovořit o legislativních požadavcích byznysu, které vycházejí z nejnovějších trendů, tedy například z požadavků na digitalizaci a usnadnění řízení (správních, civilních i trestních), které by se mohly promítnout například do požadavku na novelu občanského soudního řádu.
Z pohledu moderních technologií by byznys jistě ocenil přijetí zákona o využívání umělé inteligence obecně, přičemž by pomohlo i například vyjasnění právní úpravy ochrany autorského práva při využívání nástrojů umělé inteligence apod.
V neposlední řadě je důležité se zamyslet nad položenou otázkou i prizmatem velikosti podnikatelů. Velkým korporacím může přijít důležité další urychlení stavebního řízení a s tím spojená novela stavebního zákona. Malí živnostníci by mohli uvítat změny kupříkladu v živnostenském zákoně.
Pokud bych však měl vypíchnout jeden zákon, který by byznysu po volbách pomohl, byl by to právě nový živnostenský zákon. Cílem takovéhoto nového předpisu by měla být deregulace podnikání a odbřemenění živnostníků od zbytečné byrokracie.
Vnímám například potřebu adaptace případného nového živnostenského zákona na nové formy provozování živnosti, mířím tím zejména na nové hybridní či samoobslužné provozovny, u nichž si živnostníci dnes nemusí být jednoznačně vědomi jejich právní povahy a s tím spojených právních povinností, díky čemuž tak mohou být vystaveni postihu ze strany živnostenského úřadu.
Kromě nové definice provozoven by případný nový živnostenský zákon mohl přispět i ke zpřehlednění uznávání odborných kvalifikaci, pomocí digitalizace k usnadnění předkládání dokladů, deregulaci některých živností, zjednodušení podmínek bezúhonnosti podnikatele, modernizaci sankčních ujednání a dalším změnám, které mohou motivovat občany k zahájení samostatného podnikání.
Jakým způsobem by bylo vhodné ho připravit?
Vzhledem ke klíčovému postavení živnostenského zákona v podnikatelském prostředí považuji za vhodné, aby případné změny prošly standardním mezirezortním připomínkovým řízením a posléze i standardním legislativním procesem, zejména všemi třemi čteními v Poslanecké sněmovně.
K přípravě případného nového živnostenského zákona považuji za žádoucí přizvat i podnikatelské svazy, Hospodářskou komoru a širokou odbornou veřejnost, které mohou legislativně-technický pohled na věc obohatit i o praktické poznatky. Obecně bych nedoporučoval zrychlené formy postupů přípravy nových zákonů.