Jak vypadá v DLA Piper praxe Corporate a M&A? Jak k ní kancelář přistupuje?
Je naším klíčovým pilířem. V našich 90 kancelářích ve více než 40 zemích světa se jí věnuje více než 1000 právníků a přes 300 partnerů. Podle Mergermarketu jsme v M&A už patnáct let číslem jedna podle počtu transakcí. Naši klienti jsou velmi zajímaví: většinou jde o velké nadnárodní firmy, pro které pracujeme najednou v desítkách zemí. Velmi důležitá je rovněž naše práce pro private equity, i tam máme velmi silnou pozici. Jsem rád, že jsem toho součástí. Právě globální prvek a přeshraniční spolupráce jsou to, co mě v práci zajímá. Věnuji se zejména akvizicím a fúzím, ale rovněž joint venture nebo reorganizacím a restrukturalizacím, často řízeným globálně.
V čem vidíte specifičnost DLA Piper, díky níž si dokážete takto dlouhodobě udržet první pozici podle Mergermarket? V rozsahu vaší sítě?
Velikostí sítě je to určitě také, ale hlavně jde o naše široké know-how. Protože transakce nespočívají jen v transakčním poradenství, začínají due diligence, která vyžaduje další specializace. A my všechny specializace máme, disponujeme experty i na ne tak obvyklé oblasti. Nedávno jsme například takto řešili oblast letectví a související regulace.
Jak hodnotíte aktuální dění na M&A trhu?
Díky našim pravidelně vydávaným reportům máme poměrně dobrý přehled o aktuálních trendech i o tom, jaký je třeba americký přístup k transakcím a jaký ten evropský, stejně jako jaké se využívají struktury a co se považuje obecně za market standard. Z posledního reportu vyplývá, že trh roste, navzdory tomu, co se děje na Ukrajině a navzdory clům prezidenta Trumpa. I v DLA jsme zaznamenali nárůst počtu transakcí a práce obecně. Zažíváme teď tak jedno z nejhektičtějších období, práce je opravdu hodně. Věřím, že to tak bude i v příštím roce. Už nyní víme, že určitě dojde k řadě zajímavých transakcí. To množství práce jsme schopni odbavovat také díky našim AI nástrojům, bez nich bychom to pravděpodobně nezvládli. Ale jsou skutečně jen pomocníkem. Nevěřím, že by nás někdy úplně nahradily.
Říkal jste, že v DLA se stejnému oboru jako vy věnuje přes 1000 lidí. Jak se v takovém množství právníků neztratit?
Musíte odvádět dobrou práci a být skvělým právníkem, aby si vás všimli klienti, ale stejně tak, aby si vás všimli lidé zevnitř kanceláře. Musí vás to opravdu bavit, jinak to nejde a nevydržíte u toho. Měl jsem také to štěstí, že jsem byl u počátků iniciativy naší kanceláře Shadow Management Committee, podílím se třeba také na naší M&A Academy. Zásadní je rovněž spolupracovat s kolegy na juniornějších pozicích, třeba v případě naší kanceláře v rámci takzvaného Buddy programu.
Čemu se věnujete v Shadow Management Committee?
Je to poradní orgán našeho globálního vedení, s nímž konzultuje své strategické cíle v Corporate praxi a žádá po nás zpětnou vazbu. Funguje to ale rovněž z druhé strany, kdy my přicházíme se svými podněty. Shadow Management Committee vznikla před dvěma lety, působí v ní do deseti členů z celého světa. A já už déle, než se původně plánovalo.
Poslouchá vedení vaše rady?
Skoro až překvapivě ano, zohledňuje je. Loni se takto povedl třeba projekt, jehož cílem bylo seznámit juniornější a středně seniorní kolegy s tím, jak se u nás právníci stávají partnery a co následně partnerská role obnáší. Že už nejde jen o odbornost, ale rovněž o budování vztahů s klienty a rozvíjení byznysu. Tento proces je v DLA Piper jednotný, partnerem se člověk stává stejně u nás i v Austrálii, samozřejmě s určitými místními specifikami.
Jak v DLA Piper probíhá M&A Academy?
I to je mezinárodní iniciativa naší kanceláře, přišli s ní z Londýna. Probíhá v různých pobočkách, u nás poprvé loni. Jde o interaktivní vzdělávací program, který má seznámit inhouse právníky, ale vlastně kohokoliv, kdo se podílí na transakcích, s jejich specifiky. Například s možnostmi strukturování, přípravou základních dokumentů a podobně, některé oblasti přibližujeme rovněž hlouběji. Představujeme standardy, trendy, statistiky. Tato setkání budou probíhat každý rok, jedno je vždy větší, druhé bude menší, úžeji zaměřené. Na jaře 2026 nás čeká další pokračování.

Napadá mě, nakolik vy sám ještě pracujete v češtině a nakolik v angličtině?
Naprostá většina práce je v angličtině, tak 95 procent. S kolegy v Praze mluvíme česky, ale vzhledem k tomu, že projekty bývají přeshraniční, interní komunikace je v angličtině, a to rovněž s kolegy ze Slovenska, už kvůli jejímu zachycení a předávání dál. Čeština tak mizí, i když na druhou stranu máme i české klienty, kteří stále vyžadují dokumentaci v češtině, většina věcí je ale opravdu přeshraniční v angličtině.
Tedy také v éře umělé inteligence je k prosazení se v tomto typu advokacie nutná excelentní znalost angličtiny?
To určitě ano, z hlediska vyjednávání jistě, i když AI už pomáhá i v tomto. Shodujeme se na tom všichni z jurisdikcí, kde nejsme anglickými rodilými mluvčími. Umělá inteligence nám pomáhá ladit výstup také z jazykového hlediska, vylepší naše psaní tak, aby vypadalo jako „native English“.
Jak jste na tom teď uvnitř týmu? Nabíráte?
Nabíráme, plní rozhodně nejsme. Právě nám běží lokální náborová kampaň, jíž jsem mimochodem také součástí (smích). Snažíme se více podpořit naši značku zaměstnavatele v Česku, kde pořád ještě nejsme tak známí, jak bychom si představovali. Ukazujeme, že tu jsme a že talenty máme rozhodně na co nalákat. Práce u nás je opravdu zajímavá a zájemci by si ji měli vyzkoušet.
Na co talenty lákáte?
Nabízíme jim možnosti rozvoje, lokálně i globálně. Jednak se mohou učit od starších kolegů, třeba v rámci toho již zmiňovaného Buddy programu. Zkušenější kolegové jim ukazují, v čem se mohou posunout a v čem zlepšit. Mohou vyjíždět na interní semináře, třeba do Londýna. A mohou rovněž využívat naši interní intranetovou akademii. Nedávno takto probíhala třeba živá přednáška týkající se draftování smluv a používání psaného jazyka: čemu se vyhnout, na co se zaměřit a jak psát živěji. A to je jen malá ochutnávka toho, co talentům můžeme nabídnout.
Jak byste se rád rozvíjel v DLA vy sám?
Samozřejmě bych byl rád za další kariérní růst, tou finální metou je pravděpodobně partnerská pozice. Ale jsem rád za to, co dělám v současnosti. Vyhovuje mi to a určitě chci pokračovat i v iniciativách, o nichž jsme mluvili. Třeba v jiných a dalších. A baví mě práce samotná, transakce dělám opravdu rád. Tvrdá práce se vždycky vyplatí, i když výsledek není hned vidět – to je moje motto.
Mimochodem, pořád v transakcích platí, že když se práce uzavírá, býváte v kanceláři ve dne, v noci, nebo tohle už je minulost?
Při dobrém time managementu se to dá uřídit, v poslední době už se nestává, že bychom v kanceláři pracovali přes noc. Od začátku k tomu jde přistoupit tak, aby se podpis i vypořádání transakce naplánovali dopředu. Na každou transakci sestavujeme zvláštní tým a všichni z něj jsme u ní od začátku, včetně studentů. Všichni pak víme, co máme dělat a nemusíme zapojovat v průběhu někoho, kdo o té věci vůbec nic neví. Změny na poslední chvíli přicházejí, ale řídit tyto projekty lze. A pokud to zvládnete, udržíte je pod kontrolou.








