Advokacie vs byznys podle Víta Hrušky: Kde hledat právní novinky?

KOMENTÁŘ VÍTA HRUŠKY – Jak se na důležité aspekty advokacie dívá byznys a jak se na ně dívají právníci? Shodují se, nebo se ukáže, že my advokáti máme odlišnou představu o tom, co lidi z byznysu na naší činnosti opravdu zajímá? Tentokrát jsme se ptali advokátů a lidí z byznysu, kde hledají právní novinky.

Vít Hruška
Zdroj: Atreum

Informace jsou v dnešní době klíčem. A kdo je má jako první, mnohdy získá konkurenční výhodu. Nejinak je tomu i v právním prostředí – připravenost na různé regulace bývá klíčová a může v řadě případů pomoci získat (nebo naopak zhatit) zakázku.

Existuje celá řada možností, jak získávat nejnovější informace ze světa práva. Tentokrát nás ale zajímalo, jaké cesty volí pro získávání novinek ze světa práva advokáti a jaké naopak volí lidé z byznysu.

Kde hledají právní novinky lidé z byznysu?

Na prvním místě respondenti volili možnost „zeptám se AI / čtu legalweby“. Celých 45 %. A ano, bylo by zajímavé zjistit, kolik z nich se ptá AI a kolik z nich čte legalweby, bohužel ale technické možnosti LinkedIn, kde dotazníky probíhají, neumožňují více variant.

Celých 30 % respondentů pak volí pro získávání právních novinek sociální sítě.

Na školení si pro novinky chodí jenom 15 % respondentů.

A pouze 10 % respondentů získává právní novinky od své stávající advokátní kanceláře.

Jak se dostávají k právním novinkám advokáti?

Tady mě výsledky poměrně hodně překvapily, čekal bych, že větší procento advokátů bude získávat své znalosti na školeních, nicméně nebudu prozrazovat výsledky odzadu a pustím se rovnou do prvního místa.

Na tom se stejně jako u podnikatelů umístila odpověď „čtu legalweby“  – tentokrát ale s 56 %.

Druhou nejčastější odpovědí advokátů bylo získávání novinek ze sociálních sítí – 28 % advokátů takto primárně získává právní novinky.

17 % advokátů má kolegy/ně, kteří/které procházejí sbírku zákonů a podle toho připravují novinky.

A – pozor – 0 (slovy nula) procent získává novinky díky školením.

Je samozřejmě otázka, jestli nejde o statistickou chybu, ale upřímně i tak je výsledek překvapivý. Na druhou stranu v dnešním zrychleném světě jde možná o výsledek pochopitelný. Doba je rychlá a novinky je nutné získávat opravdu rychle. 

Troufám si tipnout, že školení tak pravděpodobně slouží spíše k prohlubování znalostí než k hledání novinek…

Vít Hruška je zakladatelem advokátní kanceláře ATREUM.