Advokacie vs byznys podle Víta Hrušky: Jak poznat, že je advokát odborníkem?

Zdroj: Atreum

KOMENTÁŘ VÍTA HRUŠKY – Jak se na důležité aspekty advokacie dívá byznys a jak se na ně dívají právníci? Shodují se, nebo se ukáže, že my advokáti máme odlišnou představu o tom, co lidi z byznysu na naší činnosti opravdu zajímá? Tentokrát jsme se ptali advokátů a lidí z byznysu na to, jak poznají, že je advokát odborníkem.

Mnohem více než v předchozích dotaznících se právě tady projevil ne úplně ideální počet možných odpovědí v dotazníku na LinkedIn. Možnosti jsou totiž vždy jen 4 a v tomto případě se nabízelo poměrně dost možných odpovědí, které by mohly být zajímavé – některé jsem tak musel spojit nebo se na ně naopak nedostalo.

Pojďme ale na vyhodnocení dotazníků:

Nejprve jsem se ptal lidí z byznysu – jak poznáte, že je advokát odborníkem?

Nejvíce respondentů (41 %) odpovídalo, že čtou příspěvky na sociálních sítích.

Druhou nejčastější odpovědí (29 %) bylo, že lidé z byznysu čtou články, které najdou skrz Google (případně jim poradí umělá inteligence).

Třetí v pořadí (18 %) pak skončila odpověď, v rámci níž respondenti sdělovali, že čtou odborné práce, které advokát napsal.

Poslední pak skončilo sledování advokátů v médiích (12 %).

A jak odpovídali advokáti na dotaz, kde se prezentují proto, aby ukazovali svou odbornost?

Zajímavé je, že nejvíce advokátů (57 %) k posouvání svého obrazu v očích veřejnosti píše články na různé weby.

Druhým nejčetnějším médiem k odborné sebeprezentaci jsou potom sociální sítě, na které píše 36 % z dotázaných advokátů. 

A jenom 7 % z nich potom píše odborné práce.

Z komentářů také vyplynulo, že někteří advokáti vystupují na odborných konferencích (nepřekvapivě), nicméně s ohledem na nedostatek polí k odpovědím v dotazníku na LI, toto nebyla možnost, kterou by bylo možné nějak kvantifikovat ve vztahu k ostatním možnostem. 

V předminulých dotaznících lidé z byznysu často odpovídali, že spíše vybírají konkrétní odborníky než celé advokátní kanceláře. Z dotazníků, které hodnotíme tentokrát, potom vyplývá, že lidé z byznysu kladou největší důraz na prezentaci advokátů na sociálních sítích.

Z hlediska četnosti zobrazení jednotlivých příspěvků je to vlastně celkem logické, protože je nejpravděpodobnější, že při vysoké četnosti příspěvků lidé nějaký příspěvek zahlédnou.

Nevím, jestli je to jen moje „bublina“, ale přijde mi, že advokáti jsou jedni z nejčastějších přispěvatelů na LI. Specializace na jedno konkrétní téma a jeho prezentace na LI je tak z pohledu vyhodnocení dotazníků pravděpodobně jednou z nejjistějších cest k tomu, jak se prezentovat jako odborník – a tím získat klienty.

Vít Hruška je zakladatelem advokátní kanceláře ATREUM.