Jaký je váš aktuální přístup k využití umělé inteligence?
Náš přístup k umělé inteligenci je již poměrně striktní – AI a její možnosti jsme zařadili mezi naše klíčové technologické nástroje, které každodenně využíváme, a bez nichž si běžný pracovní den už nejen neumíme, ale ani nechceme představit.
Naší strategií je využívat umělou inteligenci jako prostředek ke zefektivnění rutinních činností a současně jako náhradu za juniorní či rutinní práci, kterou dříve vykonávali lidé. S její implementací jsme začali na jaře 2023, nejprve v administrativních procesech, a od roku 2024 jsme ji začali postupně zapojovat i do právní agendy.
Důraz klademe samozřejmě na bezpečnost dat a etické využívání nástrojů, stejně jako u všech technologií, se kterými v kanceláři pracujeme. Umělou inteligenci zavádíme výhradně tam, kde to dává reálný smysl – kde skutečně pomáhá odstraňovat rutinu, šetří čas a umožňuje našim lidem soustředit se na činnosti s vyšší přidanou hodnotou.
Uvědomujeme si zároveň, že efektivní zavádění AI není o jednom univerzálním řešení a že není možné mít okamžitě nástroj na vše. Jdeme tedy postupnými kroky ke komplexnímu řešení.
Na nedávné konferenci Future Legal jste naznačila, o jaké spolupracovníky budete mít do budoucna zájem. Jak velkou roli bude při jejich výběru hrát právě jejich znalost práce s umělou inteligencí?
ARROWS dlouhodobě hledá lidi, kteří jsou otevření novým technologiím a nebojí se změn. Otázky podobného typu jsou součásti našich přijímacích pohovorů již několik let a umělá inteligence v tomto ohledu nepřinesla do společnosti změnu pojetí, spíše podtrhla naše dlouhodobé směřování a firemní kulturu.
Znalost práce s umělou inteligencí pro nás není momentálně nutnou podmínkou, ale je velkou výhodou. Podmínkou však určitě je ochota učit se a rozvíjet v této oblasti.
Mohu ale konstatovat, že schopnost adaptace a práce s nástroji, jako je AI, je určitě jedním z klíčových prvků při rozhodování o tom, koho si do týmu přizveme.
Nejde nám ale o experty na techniku – jde nám o lidi, kteří se nebojí novinek a umí nad nimi přemýšlet kriticky i prakticky. Díky nástrojům a procesům, které máme, naučíme zájemce o působení v ARROWS vše potřebné, důležité je však osobní nastavení daného člověka a přístup, ten jen těžko změníme.
Jak využíváte umělou inteligenci, pokud jde o fakturaci?
Již několik měsíců máme v našem právním systému kouzelné tlačítko, díky kterému umělá inteligence vygeneruje velmi rychle dotyčnému návrh popisu odvedené činnosti pro vykázání své práce.
Jedná se o položky, které následně na faktuře vidí klient – srozumitelně, lidsky, profesionálně, bez chyb z pohledu gramatiky a slovosledu a především efektivně z pohledu času.
Neznamená to, že bychom doposud neuměli položku proklientsky popsat, znamená to, že nyní mají manažeři méně práce s korekcí takových položek po juniorních kolezích, nebo že naši seniorní advokáti, kteří s takovým textem samozřejmě nemají problém, obdrží navržený text během několika sekund bez nutnosti hlubšího zamyšlení a navození myšlenek, který si jen lehce upraví k obrazu svému.
Naopak z pohledu nákladových faktur společnosti mohu konstatovat, že již na konci roku 2020 jsme začali využívat nástroj wflow pro vytěžování dokladů. Tento nástroj pracuje na principu umělé inteligence a v dnešní době již máme takto řešené také pokladny.
Jak využíváte umělou inteligenci v marketingu?
V marketingu si s umělou inteligencí pomáháme už více než dva roky. Využíváme ji napříč celým procesem – od tvorby vizuálního obsahu v nástrojích, jako je Canva, která má AI funkce již integrované, přes generování textových výstupů pro online i tištěné materiály, až po návrh a optimalizaci marketingových kampaní.
Umělou inteligenci zapojujeme i při vyhodnocování výkonu reklam, tvorbě videí, ilustrací, avatarů nebo vizuálních prvků pro sociální sítě a web. AI nám v tomto směru slouží jako kreativní i analytický partner, který urychluje práci, zvyšuje kvalitu výstupů a dává nám možnost být naprosto soběstační.
Máme ale také štěstí na krásné lidi zvenčí i uvnitř. Kombinace lidského faktoru a využívaných nástrojů nám umožňuje dělat marketing, který je vidět.
A pokud jde o zápis z porad a ze schůzek s klienty?
Oblast zápisů ze schůzek a přepisů jednání s klienty patří mezi má oblíbená témata. Během své kariéry jsem vytvořila nespočet zápisů z porad a když se ohlédnu, je až neuvěřitelné, kolik zbytečného času a pozornosti tato činnost zabrala.
Dnes už máme naštěstí k dispozici nástroje, které tuto rutinu výrazně zjednodušují. Máme zkušenosti například s nástrojem Fireflies, který se velmi dobře hodí pro schůzky vedené v cizím jazyce. Pro češtinu se nám osvědčily nástroje Transkriptor nebo tl;dv, přičemž tl;dv je primárně určený pro online schůzky.
Novinkou v našem prostředí Google Workspace je možnost využití Google AI Studia, které umožňuje nahrát vlastní soubor a s vysokou mírou přesnosti z něj data vytěžit, přepsat, zestručnit – zkrátka zpracovat přesně podle aktuální potřeby. Výhodou je i bezpečnost a stabilita prostředí Google, které běžně využíváme v rámci našeho Business účtu pro komunikaci s klienty.
Podotýkám, že mít kvalitní nástroj pro záznam a přepis schůzek je jen základ, na druhé straně musí být vždy souhlas přítomných s jejím pořízením.