Nová realita, v níž žijeme, a kde se dá stejně tak dobře vydělávat sdílením svého soukromí na internetu jako „běžnou prací“, totiž přinese nespokojenost mnoha puberťáků a čerstvě zletilých s tím, jak jejich rodiče nakládali s jejich dětstvím a třeba i s ním spojenými výdělky.
Influencerstvím si dnes vydělává stále více lidí. Člověk, o němž jste v životě neslyšeli, může být ve své cílové skupině populárnější než herec objevující se každý den v jednom z nekonečných seriálů. A díky desítkám tisícům sledujících – ideálně tedy stovkám tisícům nebo milionům – žijí influenceři pohádkové životy plné zábavy a luxusu. Alespoň zdánlivě.
Jejich fanoušci totiž touží po dalším a dalším obsahu a kdo je chvíli nudí nebo se zprotiví svému obrazu, o sledující rychle přechází. A s jejich snižujícím se počtem rychle přichází i o peníze, které jsou mu třeba firmy ochotné platit za partnerství.
Dítě? Obsah se vytvoří sám
Jako ideální obsah a zpestření se tak jeví vlastní dítě, ideálně když je malé a roztomilé. Postupně objevuje svět, žvatlá si, napodobuje dospělé. Obsah se pak vytváří skoro sám. Jistě ne všechny influencerky a influenceři tohle dělají. Mnozí z nich své děti neukazují ve veřejném prostor vůbec. Nebo pokud už se na jejich fotografiích či videích objeví, zakrývají jim obličej. Podívejme se ale spíše na ty, kteří tohle takzvaně neřeší a roztomilost svých dětí využívají k vlastnímu obohacení.
Dětí se neptají. Ale i kdyby se jich ptali, nemuseli by to mít tak zásadní význam. Patrně by totiž svolily. Jde jen o to, jak šikovně otázku položit, jakou odměnu nabídnout za spolupráci. Byl to ale právně relevantní souhlas? Rodiče přece mají mít na mysli nejlepší možný zájem dítěte. Dítě musí chránit před nebezpečím, pečovat o něj. Digitální stopa ale nikam nemizí a co se může odehrávat ve chvíli, kdy se z kdysi sladkého batolete stane dvanáctiletý nebo šestnáctiletý puberťák, obklopený stejně starou skupinou dospívajících, kteří na nikom a ničem nenechají nit suchou? Ano, mluvíme tu o šikaně, kterou mohou zcela nechtěně vyprovokovat přímo samy rodiče.
Právo bude do celé věci vstupovat spíše ex post, hasit neuhasitelné požáry. A příkopy, které v rodinách vznikly a vzniknou, už nezasype. Děti, třeba už v pozici takzvaných mladých dospělých, se začnou ptát, kde jsou jejich peníze nebo alespoň podíly ze zisků, jichž jejich rodiče influenceři i s jejich zapojením dosahovali.
Citlivosti není nikdy dost
Přitom je tak jednoduché něčemu takovému předejít… a prostě něco takového svému dítěti nedělat. Nebo přitom být alespoň obzvláště citlivý a neustále pamatovat na to, že co se jednou na internetu objeví, nikdo už tak úplně nevezme pryč. Ke všemu lze přistupovat s maximální opatrností a citlivostí a právě u vlastních dětí by to mělo platit automaticky. Samozřejmě se tohle všechno týká třeba i vystupování dětí ve standardních reklamách nebo filmech, tak už ale zatím bývá přece jen sofistikovanější úvahy i další strany, které se na zájem dítěte musejí už z hlediska právní úpravy naplno soustředit.
Že je to opravdu reálná hrozba, dokazuje i americký seriál Simpsonovi. Jejich fandové shromáždili už množství informací, které tvůrci těchto žlutých postaviček předpověděli, a to včetně prezidentství Donalda Trumpa. A jeden díl je právě o tom, jak Bart zažaluje svého otce Homera, protože prodal kdysi jeho dětskou fotku na cereální vločky. Díky tomu, že mu dá soud za pravdu, si může Bart dovolit bydlet sám a žít si na vysoké noze. Příběh se nakonec stočí k tomu, že to není tak úplně ideální řešení. Snad i ti, kteří to ještě nedělají, začnou k těmto věcem přistupovat ideálněji.
Jiří Matzner je zakladatelem advokátní kanceláře Matzner & Vítek Legal.